Carlsberg satsede for højt på ”vækstmarked”
Store danske virksomheder har gjort det igen og igen: Satset en meget stor del af butikken på et enkelt land, der så ud til at byde på rigtigt gode vækst- og indtjeningsmuligheder. I en situation, hvor mange af de store virksomheder igen har råd til at ekspandere, bliver de imidlertid nu igen mindet om, at den strategi er risikabel, og at den ofte har kostet dyrt.
Man kunne i den forgangne uge indirekte få et indtryk af, hvordan det hollandske storbryggeri Heinekens chef vurderede den form for stærk geografisk koncentration. På et telefonmøde med analytikere blev Jean-Francois van Boxmeer bedt om sin vurdering af problemerne på det russiske ølmarked. Han noterede at det i de seneste år er skrumpet med omkring en fjerdedel og sagde desuden:
”Nu er vi et meget diversificeret selskab og vort store fodaftryk giver os sikkerhed. Vi har endda en meget stærk konkurrencemæssig position, vi er nummer fire i Rusland, (men) vi er ikke den største spiller, så eksponering mod Rusland er ikke et problem for Heineken.”
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 14 – køb abonnement her