A.P. Møller – Mærsks varslede plan om at satse på vertikal integration, gør DSV til et oplagt opkøbsemne. DSV risikerer nemlig selv at blive disruptet af nye digitale logistikportaler. DSV’s ledelse er dog parat til at tage udfordringen op, lyder det fra DSV’s CFO.
Ledelsen for DSV har for længst luret, at der hurtigt kan opstå skærpet konkurrence fra nye digitale operatører, som kobler slutkunderne direkte sammen med mindre transportudbydere, men som ikke har DSV’s infrastruktur og lagerfaciliteter. DSV tror fortsat på, at stordrift og volumen er vejen frem, til at kunne tilbyde kunderne de mest effektive og prisbillige løsninger. ”Vi skal være endnu større, så vi har kræfter til de nødvendige IT-investeringer, og de bliver endnu større i fremtiden. Vi har altid syntes, vi var for små, og det mener vi stadig. Størrelse bliver endnu vigtigere med digitaliseringen,” siger DSV’s CFO Jens Lund til Økonomisk Ugebrev.
”Samtidig skal vi tilpasse os den disruption, vi allerede ser i dag. Det har ikke kun noget med investeringer at gøre. Vi skal konstant udvikle os og være i spidsen. Vi skal være åbne over for omverdenen og spillerne på markedet. Vi er ved at udvikle vores egen digitale platform, så kunderne selv kan bestille logistikløsninger, som når man bestiller den bedste og billigste flybillet. Men vi skal også være åbne for samarbejde. Vi må erkende, at nogle kunder køber serviceydelser via uafhængige transport-platforme. Men det kan vi også selv gøre for at udnytte vores logistik-system bedst muligt,” siger Jens Lund.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 31.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.