Novo Nordisk og Novozymes, de to største selskaber i Danmarks dominerende virksomhedsgruppe, har skuffet investorerne alvorligt i år. Fredag i den forgangne uge gav Novo Nordisk markedet endnu et chok. Er der noget at lære?
Når det først begynder at gå galt, så fortsætter det. Novo Nordisk leverede fredag i den forgangne uge årets tredje chok til sine aktionærer. Det store pharma-selskab sænkede forventningen til væksten i driftsresultatet i de kommende år fra 10 til 5 procent om året. Det fik kursen til at falde med 16 procent til niveauet 234 omkring kl. 14. Aktiekursen var fredag faldet 41 procent i lø-bet af året, modsvarende en markedsværdi af de børsnoterede B-aktier fra cirka 805 mia. kr. til cirka 470 mia. kr. Det er kun gået lidt bedre for søsterselskabet Novozymes, hvormed kursfaldet hidtil i år fredag nåede op på 25 procent.
Disse tal illustrerer den første klassiske lektion, som Novo-sfæren i år har givet markedet:
Når det første begynder at gå galt, så er der stor risiko for, at det fortsætter. Når et selskab, der i mange år har nydt betragtelig succes, først kommer med en lille nedjustering, kan det alt for ofte være tegn på en vending til en ny tendens med nedjustering efter nedjustering. Selskaber, der går frem, har et momentum, der skubber omsætning og indtjening ind i fremtiden. Når de så bremser op, kan det blive dramatisk.
Efter lang tids fremgang har succesfulde selskaber og deres ledelser opbygget for meget selvtillid, og det er ofte svært for dem at komme i den nødvendige krisestemning. Der kommer tværtimod i begyndelsen af opbremsningen fortsatte meldinger om de betydelige perspektiver i selskabet. Der skal ofte en ny ledelse til at skabe en ny stemning om, at det haster med at stille om.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 35/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.