Den mest rene væksthistorie i den danske dagbladsverden står Kristeligt Dagblad for. I regnskabet oplyses det, at oplagstal og læsertal fortsætter med at stige. Hovedparten af de øvrige dagblade oplever faldende eller flade læsertal.
Tal fra TNS Gallup viser for første halvår 2016 markant faldende læsertal for Information ogJyllands-Posten, mens Berlingske og Politiken lige holder skansen. Kristeligt Dagblad er det seneste år gået 18.000 læsere frem til 116.000. Fra Kristeligt Dagblad siger kommerciel direktørHans-Christian Kock: ”Vi bruger de penge, vi tjener, til at udvikle avisen redaktionelt og markedsmæssigt. Vi har udviklet avisen til at blive en kultur-og eksistensavis, hvilket der har vist sig at være et marked for. I en periode, hvor stadig mere journalistik er blevet præget af det tabloide, har Kristeligt Dagblad styrket sit seriøse præg.”
Målt på en tilnærmet afkastningsgrad, baseret på EBITDA-resultat i forhold til samlede aktiver, varRitzaus Bureau den suverænt mest lønsomme nyhedsmedieforretning. Kapitalen blev forrentet med 37 procent sidste år. Kun Dagbladet Børsen og Herning Folkeblad kom i nærheden med en afkastningsgrad på 19 procent. Opgjort på denne måned var kun Berlingske Media i minus, mens Information og Bornholms Tidende gav et afkast på 2-3 procent. Efter at Ritzau Finans overtog nyhedstjenesten Direct, og Berlingske har opgivet sin egen nyhedstjeneste, sidder Ritzau næsten på et monopol, kun lidt udfordret af Bloomberg og Reuters.
”På de traditionelle områder befinder Ritzau sig fortsat i et presset marked, der har betydet, at omsætningen af nyheder til medievirksomheder fra 2008 til 2013 faldt markant. Dette fald blev dog i 2014 vendt til en mindre stigning i salget af nyhedstjenesten til medier, idet det lykkedes at fastholde eksisterende kunder og samtidig indgå aftaler med flere nye mediekunder. Denne udvikling er fortsat i 2015. Ritzaus Bureau overtog Berlingske Nyhedsbureau, BNB den 1. december, og dermed abonnerer alle klassiske, danske medier igen på Ritzaus nyhedstjeneste,” hedder det i årsregnskabet.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 33.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.