Samlet set dykkede det samlede annoncemarked 4 procent i fjerde kvartal 2014 i forhold til samme kvartal året før, viser nye data fra brancheforeningen Kreativitet & Kommunikations Mediaindex. Tallene, som netop er offentliggjort, viser også, at dagbladene fortsætter med at styrtbløde. Deres annonceomsætning dykkede hele 33 procent i forhold til sammen kvartal 2013. Også tv-reklamer og adresseløse forsendelser er faldet tilbage. De digitale medier, som nu annoncemæssigt er næsten tre gange større end de ”gammeldags” dagbladsannoncer, fortsætter deres sejrtogt.
Den registrerede annonceomsætning på nye digitale medier var 284 mio. kr. Og dette tal er antageligt markant større i den virkelige verden. Opgørelsen fra Kreativitet & Kommunikation er nemlig baseret på indberetninger fra mediabureauerne, som sidder på en stor andel af omsætningen. Ifølge Søren Queitsch, direktør i Peytz & Co, undervurderer tallene antageligt virkeligheden: ”Opgørelsen af den digitale annonceudvikling peger i den rigtige retning. Min vurdering er dog, at væksten er langt højere for de digitale medier, og udviklingen går stærkere, end tallene viser. Flere annoncekroner kanaliseres uden om mediabureauerne til digitale platforme, som virksomhederne selv eller andre rådgivere kan håndtere. Google og Facebook trækker i Danmark i nærheden af 3 mia. kroner i annonceomsætning. En stadig mindre del kører igennem de etablerede kanaler. Der er ligeledes kraftig vækst i real-time bidding og programmatic marketing, hvor annoncen følger brugernes adfærd fremfor en statisk visninger på et givent medie,” vurderer Søren Queitsch.