Fra Finanstilsynet:
Anmodning om redegørelse om Danske Bank A/S’ gældsinddrivelsessystem
Danske Bank A/S (banken) fulgte den 31. oktober 2019 op på en tidligere
information fra juni 2019 til Finanstilsynet om, at banken havde identificeret
en sag i relation til bankens gældsinddrivelses system ”Debt Collection System”.
Banken oplyste, at den gennem sit gældsinddrivelsessystem havde inddrevet beløb, som banken alligevel ikke havde ret til. På den baggrund var der blevet nedsat et intern arbejdsgruppe, der skulle undersøge baggrunden samt omfanget af fejlene. Banken oplyste samtidig, at man ville udbetale kompensation til alle berørte kunder, når disse var identificeret og deres krav opgjort.
Denne proces var iværksat, men ville tage noget tid at gennemføre. På baggrund af bankens oplysninger var det Finanstilsynets opfattelse, at banken havde ageret, da banken blev bekendt med forholdet, bl.a. ved at iværksætte en undersøgelse, der skulle afdække præcis, hvilke kunder der var berørt, samt sikre, at de blev kompenseret. Endvidere forstod Finanstilsynet, at banken havde sikret, at der var rettet op på fejlene i systemet.
Det er helt centralt for vurderingen af sagen, at alle berørte kunder – som oplyst af banken – identificeres og kompenseres hurtigst muligt. Finanstilsynet har derfor i lyset af de oplysninger, der er kommet frem på det seneste, besluttet at foretage en undersøgelse af bankens håndtering af de konstaterede fejl i bankens gældsinddrivelsessystem set i forhold til bankens forpligtelser til at handle redeligt og loyalt overfor dens kunder, jf. § 43 i lov om
finansiel virksomhed og bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder.
Finanstilsynet anmoder derfor banken om en redegørelse for forløbet med
fejlene i gældsinddrivelsessystemet. Redegørelsen bedes som minimum indeholde følgende oplysninger:
Hvornår konstaterede banken fejlene første gang?
Hvad består fejlene konkret i, og hvordan har det påvirket kunderne?
Hvordan håndterede banken informationen om de konstaterede fejl,
herunder hvilke tiltag blev der iværksat, og hvornår samt hvordan
man vil undgå nye fejl fremadrettet?
Hvordan sikrede banken sig fra det tidspunkt, fejlene blev konstateret,
at tilsvarende fejlagtige inddrivelser fra dette tidspunkt ikke længere
kunne finde sted?
Hvor mange kunder er berørt af fejlene?
Hvordan har banken håndteret de berørte kunder, herunder hvordan
opgøres og beregnes kompensationen for den enkelte kunde, og
hvilke informationer gives kunderne om fejl og beregninger?
Hvor mange kunder har pr. 1. september 2020 modtaget kompensation, hvor mange kunder forventer banken at udbetale kompensation
til, og hvornår forventes alle kunder at være blevet kompenseret?
Finanstilsynet skal endvidere anmode om at modtage relevante dele af bankens interne undersøgelse og undersøgelsen foretaget af bankens compliancefunktion samt eksterne advokater.