Opgøret om magten i Tryghedsgruppen (og dermed i forsikringsselskabet Tryg) op til valget i januar 2015 får nu ekstra kolorit. Det sker med en aktuel aktieanalyse fra Danske Bank, som vurderer konsekvenserne af forskellige modeller, som skal bane vejen for bonusudbetalinger til forsikringstagerne i Tryg (som jo er medlemmer af Tryghedsgruppen, der ejer 60 procent af Tryg). I analysen fastslås det, at bonus til kunderne vil styrke Trygs konkurrenceevne og brand, idet både nye og gamle kunder vil tillægge bonusbetalinger betydelig ekstra værdi. Danske Bank skriver, at ”we continue to see a client dividend as supportive for both retention and new sales in Tryg and, in our view, it will support a lower combined ratio for Tryg than for Topdanmark longer term, as it will support the brand value of Tryg.”
Ifølge analysen vil kunderne kunne få op til 12 procent af deres forsikringspræmier i årlige bonusbetalinger. Men bonusbetalingen vil i sidste ende afhænge af størrelsen af fortsatte aktietilbagekøb i Tryg, af størrelsen af velgørende uddelinger gennem Trygfonden og af en eventuel i opsplitningsmodel, hvor tidligere Trygkunder i Nordea Liv & Pension eventuelt købes ud med et engangsbeløb. Som det fremgår af artiklen side 3, som trækker fronterne op i det kommende valg i hovedstaden til repræsentantskabet til januar, er netop håndteringen af Nordea L&P-kunder en afgørende knast i opgøret. Danske Bank konkluderer, at bonusudbetalingen bliver betydeligt højere ved at udskille Nordea L&P-kunderne en gang for alle med en engangsbetaling, så de ikke fremover skal have andel af de løbende overskud. Det vil give en bonusbetaling på 12 procent af forsikringspræmien, og 9 procent, hvis Nordea L&P-kunderne ikke udskilles. Bonusudbetalingerne vil kunne øges til 18 procent, hvis uddelingerne til velgørende formål fjernes eller reduceres kraftigt.