Kommentaren bringes i søndagens udgave af Økonomisk Ugebrev Finans:
Kommentar: For Danske Banks nye historiefortælling svarer skandalen om de flere hundrede forkerte gældsinddrivelser til en lastbil, der kører direkte ind i en massiv betonblok. Banken kan kun komme videre herfra, hvis de store aktionærer, ATP og A.P. Møller Holding viser klart og tydeligt, at det ikke er godt nok. Og det kan de kun gøre på én måde: Fyr bestyrelsesformand Karsten Dybvad, skriver chefredaktør Morten W. Langer i denne analyse.
Danske Banks gældsinddrivelses skandale: Hvornår kommer bankens svar?
Som bekendt har Finanstilsynet bedt om en redegørelse fra Danske Bank om den såkaldte Gældsinddrivelsesdag. Indsendelsesfristen på nedenstående spørgsmål er i dag, den 10. september.
I anmodningen fra tilsybnet til banken hedder det:
“Finanstilsynet anmoder derfor banken om en redegørelse for forløbet med
fejlene i gældsinddrivelsessystemet. Redegørelsen bedes som minimum indeholde følgende oplysninger:
Hvornår konstaterede banken fejlene første gang?
Hvad består fejlene konkret i, og hvordan har det påvirket kunderne?
Hvordan håndterede banken informationen om de konstaterede fejl,
herunder hvilke tiltag blev der iværksat, og hvornår samt hvordan
man vil undgå nye fejl fremadrettet?
Hvordan sikrede banken sig fra det tidspunkt, fejlene blev konstateret,
at tilsvarende fejlagtige inddrivelser fra dette tidspunkt ikke længere
kunne finde sted?
Hvor mange kunder er berørt af fejlene?
Hvordan har banken håndteret de berørte kunder, herunder hvordan
opgøres og beregnes kompensationen for den enkelte kunde, og
hvilke informationer gives kunderne om fejl og beregninger?
Hvor mange kunder har pr. 1. september 2020 modtaget kompensation, hvor mange kunder forventer banken at udbetale kompensation
til, og hvornår forventes alle kunder at være blevet kompenseret?