Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Danske Banks svar til tilsynet i gældsskandalen

Morten W. Langer

fredag 11. september 2020 kl. 15:10

Danske Banks redegørelse til Finanstilsynet vedr. fejl i bankens inkassosystem

Danske Bank har besvaret Finanstilsynets anmodning om at redegøre for bankens håndtering af de konstaterede fejl i vores inkassosystem, som vi har arbejdet på siden maj 2019. I svaret, der kan læ- ses i sin helhed her, gennemgås blandt andet hovedårsagerne (”root causes”), til de konstaterede fejl, den historiske viden om datafejlene og bankens håndtering af disse, ligesom omfanget af proble- merne beskrives.

”Vi beklager dybt situationen og den usikkerhed, som vores fejl og de fejlbehæftede data i bankens inkassosystem har skabt hos både kunder, medarbejdere og andre interessenter. Vi kan desværre ikke lave om på de fejl, der er begået og som ikke tidligere er blevet håndteret ordentligt. Men vi kan – og det er det, vi er i fuld gang med – sørge for, at vi undersøger problemerne til bunds, retter fej- lene og kompenserer kunderne fuldt ud,” siger administrerende direktør i Danske Bank, Chris Vogelzang.

Af svaret fremgår desuden følgende:
 Danske Bank beklager dybt situationen og den usikkerhed, som vores fejl og de fejlbehæf- tede data i bankens inkassosystem har skabt. Vi forpligter os til så hurtigt som muligt at gen- nemgå og korrigere alle de sager, der er påvirket af datafejlene og sikre, at de berørte kunder kompenseres fuldt for de beløb, de har betalt for meget og eventuelt andre tab de måtte have lidt som følge af vores fejl.
 I hvert fald dele af problemstillingen har igennem årene været kendt visse steder og på for- skellige niveauer i organisationen, herunder blandt ledere, men på trods af forsøg på at af- hjælpe problemerne, blev der aldrig taget ordentligt hånd om de underliggende fejl, hvorfor problemerne desværre fik lov til at eksistere gennem mange år.
 Vi har siden maj 2019, hvor den nuværende direktion blev orienteret om de systemiske data- fejl, iværksat en lang række foranstaltninger for at afhjælpe konsekvenserne af fejlene, lige- som vi har igangsat et omfattende analysearbejde af hovedårsagerne.

 Vi har identificeret fire hovedårsager til de systemiske datafejl – hovedstol, renter og gebyrer er slået sammen til ét beløb; forfaldsdatoen er registreret forkert; kautionister og meddebito- rer er behandlet ens; og den fulde hovedstol er opkrævet hos meddebitorer. I alt 106.000 kunder er i risiko for overopkrævning på grund af disse fejl. Danske Bank lover at have gen- nemgået alle sager inden juli 2021, og vi estimerer, at 10.000-15.000 kunder er berettiget til kompensation.

 Danske Bank har i forbindelse med analyserne af sagen identificeret en række yderligere mulige problemstillinger, som vi undersøger med henblik på at opnå en fuld forståelse og håndtere dem på en passende måde. Det drejer sig blandt andet om problemstillinger vedrø- rende renter på rykkergebyrer, fejlbehæftede oplysninger i forbindelse med retssager, mæg- lersalærer og ukorrekt registrering af skattemæssige oplysninger. Disse yderligere problem- stillinger og eventuelt andre, der måtte bringes frem i lyset, kan potentielt påvirke yderligere kunder, end dem, der er påvirket af de fire hovedårsager. Hvis der i forbindelse med disse problemstillinger skulle være kunder, der har lidt tab som følge af fejl fra vores side, vil de blive kompenseret.
Hvis banken i forbindelse med det fortsatte analysearbejde identificerer forhold, der påvirker oplys- ningerne i denne redegørelse, vil vi naturligvis omgående orientere Finanstilsynet.

 

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank