Danske M&A-rådgivere bliver mere specialiserede
Det danske marked for M&A-rådgivning synes at blive mere og mere opdelt. En mindre håndfuld store aktører går efter de største M&A-transaktioner samt kapitalmarkedstransaktioner. Typisk bliver tre-fire store aktører inviteret til beauty contests, hvor de får lov til at fremlægge deres ideer til, hvordan transaktionen skal håndteres – eller ”sælges”, hvis der er tale om en salgssituation. Det handler altså meget om skarpheden i den equity story, som rådgiveren mener, at der skal sælges på.
Et andet vigtigt element er kemien mellem rådgiver om modparten, typisk ledelsen for den virksomhed, der skal services ved den forventede transaktion. I branchen er det opfattelsen, at det mere og mere kommer til at handle om enkeltpersoner og om den historik, man har sammen fra tidligere gennemførte transaktioner. Vurderingen er, at kunderne bliver stadig mere sofistikerede og nu går mere efter ’manden/kvinden’ end huset. Derfor kan der også blive plads til nye spillere, hvis konceptet er stramt og omkostningerne under kontrol. Netop det sidste er i et marked med lav toplinjevisibilitet af afgørende betydning for profitabiliteten, lyder vurderingen.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 28. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis uden at binde dig her