Danske virksomheder uforberedte på skattekritik
Hver tiende danske virksomhed risikerer at blive taget fuldstændigt på sengen, når medier, forbrugere eller den brede offentlighed sætter fokus på deres uetiske eller tvivlsomme skattebetalinger. De er dermed nemme ofre for at blive hængt ud i offentligheden og medierne for deres skattebetalinger, eller at møde kritik fra NGO’er og globale aktivister. Sådan lyder konklusionen i en omfattende undersøgelse, udarbejdet af revisionsfirmaet EY, gennemført blandt 164 store og mellemstore danske virksomheder.
”En stor del af de deltagende virksomheder har allerede været genstand for offentlig omtale omkring deres skattebidrag til samfundet. Offentlige skattelister har allerede hjulpet denne debat godt på vej og vil give grobund for mere offentlig debat. Uanset dette er det fortsat en relativ lille del af virksomhederne, der har taget stilling til, hvorledes de ønsker at kommunikere på skatteområdet. Faktisk har hver femte af de virksomheder, der allerede har været igennem mediemøllen, endnu ikke taget stilling til deres kommunikation på skatteområdet. Det burde give anledning til en vis bekymring hos virksomhedernes ledelse og bestyrelse,” siger partner Lars
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 28. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis uden at binde dig her