Organisk vækst på eksisterende markeder, finansieret med allerede bestående kapitalreserver, er netop nu den strategiske opskrift som mange danske virksomheder forfølger. Ledelseskræfterne rettes hovedsagligt mod aktiviteter, der skal øge toplinjen gennem merslag til bestående kunder, organisatoriske tilpasninger og målrettede initiativer, der skal stjæle markedsandele fra konkurrenter. Det fremgår af en undersøgelse blandt Økonomisk Ugebrevs CFO-paneldeltagere. I undersøgelsen er finansdirektører i større danske virksomheder blevet bedt om at prioritere vækstscenarier for de næste 12 måneder samt at vurdere optimeringspotentiale i de kapital- og forretningsprocesser, der skal understøtte strategien.
Kun meget få virksomheder – 20 procent af respondenterne – har nedjusteret i vækstforventningerne som følge af advarselssignaler fra den seneste tids fald i Kinas BNP-vækst, oliepriser, råvarer, obligationer og renter. Resultaterne viser, at ni ud af ti af respondenterne har organisk vækst som omdrejningspunkt for indfrielse af de økonomiske målsætninger. Jagten på vækst på eksisterende markeder kombineres i nogle tilfælde med andre strategiske muligheder, men ofte kun som latente positioner, og de forventes i overvejende grad finansieret uden brug af ekstern kapital.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 28.