At der i USA findes mennesker, som ser meget skeptisk på Novo Nordisks prisfastsættelse i landet har egentlig været kendt siden foråret 2015, da Bloomberg tog emnet op. Novo Nordisk er så i denne uge blevet angrebet af den amerikanske politiker Bernie Sanders, og nu er historien slået stærkt igennem i danske medier .
To karakteristiske fænomener er på spil her: For det første er danske medier ofte temmelig tøvende med at tage kritiske historier op om danske virksomheder fra udenlandsk presse, hvis disse historier står stærkt i modsætning til den generelle opfattelse af virksomhederne i den danske offentlighed. Så må historierne jo nok være forkerte, især hvis virksomhederne selv afviser dem. For det andet slår alle de historier, der således har ligget latent i ”nyhedsmarkedet” igennem med fuld kraft i de danske medier i det øjeblik. Stemningen omkring virksomheden vender fra det ovenud positive til det mere kritiske, således som det er sket for Novo Nordisk i de seneste måneder. Ledelser og aktionærer, der vil være forudseende, kan således gøre klogt i at følge udenlandske mediers dækning af deres virksomheder.