Dagbladet Børsen leverede torsdag et interview med Novo Nordisks koncerndirektør Mads Krogsgaard Thomsen, og dermed en kandidat til titlen som ugens mest interessante erhvervsartikel. Med et nyt diabetesmiddel er selskabet ti år forud for konkurrenterne, mener direktøren, og det er i sig selv opsigtsvækkende, omend aktiekursen ikke lod sig påvirke i opadgående retning. Nok så tankevækkende er den svulmende selvtillid, som Novo Nordisk-ledelsen udviser, og som artiklen demonstrerer. Dertil den sproglige kreativitet: Enhver forandring er i moderigtige topleder- og konsulentkredse i de seneste par år blevet til en “transformation,” og man kan forstå på Børsen, at Novo Nordisk-toppen har videreudviklet det populære ord og fundet frem til udtrykket “transformationelt”. Det lyder en tand mere imponerende end “transformerende,” ja det klinger lidt sensationelt, og det er bare om at huske det, hvis man vil gøre indtryk ved den næste powerpoint-præsentation.
