Den globale smykkeproducent danske Pandora markerer sig noget over gennemsnittet i en ESG-peergruppeanalyse, foretaget af Erhvervsfilosofi.dk Pandoras ESG-score trækkes især op af indsatser i kategorien ’community’, der blandt andet omfatter prioritering af etiske retningslinjer og fokus på menneskerettigheder i relation til underleverandører og medarbejdere. Pandora placerer sig dermed globalt set flot i 73-percentilen på den overordnede score – lige efter de allerbedste i peergruppen.
Pandora, hvis seneste kvartalsregnskab viste en økonomisk omsætningsvækst på 21 procent, har med stigende aktiekurs gennem de sidste to-tre år – trods kursbump den senere tid – længe været en succeshistorie blandt investorer.
Pandora formår også på ESG-parameteret at placere sig solidt i gruppen lige efter de stærkeste bæredygtige konkurrenter, der i denne ESG-sammenligning tæller schweiziske The Swatch Group Ltd og det franske luksusbrand Christian Dior, Hermès International og LVMH.
Pandora er med en aktuel overordnet score på 58 lige i hælene på de to førende, Christian Dior og LVMH, der med aktuelle scorer på henholdsvis 60 og 62 topper listen.