Grundfos: Vision og strategi under pres
Grundfos’ halvårsregnskab understreger problemet: Koncernen har i de seneste år og især i første halvår 2014 måttet konstatere, at selskabets tidligere så effektive forretningsmodel ikke længere slår konkurrenternes. Med vigende indtjening i de seneste år og et halvårsregnskab, der viser en indtjening, der ligger lavt i branchen, står den danske pumpekoncern og dens nye topchef Mads Nipper over for en afgørende udfordring af den vision, den strategi og den forretningsmodel, der ifølge tidligere tidligere koncernchef Carsten Bjerg ellers i 2025 skulle have mangedoblet koncernens størrelse.
Grundfos har i første halvår 2014 præsteret et resultat før skat på 301 mio. kr., svarende til 2,7 procent af omsætningen på 11,1 mia. kr. Til sammenligning har den amerikanske konkurrent Xylem præsteret et resultat før skat på 8,6 procent af omsætningen, mens resultatet i den tyske konkurrent KSB er faldet til 2 procent af omsætningen – som følge af nogle af de samme problemer, blandt andet valutaudsving, som har ramt Grundfos. Indtjeningsevnen i Grundfos ser således ud til at skulle fortsætte i den nedadgående tendens, der har mindsket resultatet før skat fra 2401 mio. kr., svarende til 12,2 procent af omsætningen, i 2010, til 1475 mio. kr., svarende til 6,3 procent af omsætningen, i 2013. Grundfos er ikke kommet i krise, men udviklingen i retning af en langt svagere indtjening end tidligere stiller spørgsmålstegn ved en række af de egenskaber, der hidtil har været anset for styrker i selskabet.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 28. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis uden at binde dig her