Opgøret om Nets’ lukrative danske Betalingsservice-forretning blev skærpet voldsomt med Mobilepays nye betalingsløsning i denne uge. Ændret kundeadfærd er afgørende for valget mellem de to løsninger, og her ser Mobilepay ud til at kunne spille på store økonomiske fordele for både forbrugere og tilsluttede virksomheder.
FitnessWorld havnede i en regulær shitstorm, da kæden for knapt et år siden indførte et gebyr på 9 kr. for, at kunderne hver måned betalte for deres medlemskab via Betalingsservice. ”Skal I nu til at have penge for at vi kan betale vores abonnement?” lød det fra vrede kunder i både trykte og sociale medier. Men lige lidt hjalp det. Gebyret eksisterer den dag i dag. Men det hjælper ikke kunderne at flygte over til konkurrenten FitnessDK. Her er gebyret nemlig 9,75 kr.
Alene set i det lys var det et forventeligt og tiltrængt stød i mellemgulvet, MobilePay satte ind mod Nets i den denne uge, da man lancerede sit alternativ til Betalingsservice, med priser mellem 1 kr. og 2,75 kr. per transaktion. Virksomheder og Konkurrencestyrelsen har længe kritiseret Nets for at være alt for dyr med sin Betalingsservice. Men det har ikke påvirket Nets til at sænke priserne.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 10/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.