Måske er det som at lede efter hår i suppen. Men selv i et godt år for konsulenterne, må man konstatere, at træerne ikke vokser ind i himlen. Et par af de trends, som konsulenterne skal hjælpe kunderne med, rammer også konsulenterne selv. Det gælder dels globaliseringen, hvor konkurrenterne i lavtlønslande som f.eks. Indien bliver stadig bedre til at betjene kunder på langdistance. Og det gælder også den digitale dataindsamling – f.eks. under paraplyen ’big data’, som gør noget af det klassiske analysearbejde overflødigt.
Niels Ahrengot, managing partner i Implement, sætter ord på nogle af de tanker, man gør sig i branchen: ”Hvis du ser over 50 år har der været en rigtig flot vækst inden for management consulting. Det ser ikke ud til, at den er mindre end gennemsnittet i disse år. Det handler om arbejdsdeling, og der er stor gevinst ved at gennemføre forandringer effektivt. Men der er forhold, der truer vores branche. Det har længe været talt om, at digitaliseringen kan ændre noget. Det kan den garanteret, selv om vi ikke rigtigt har set det endnu. Der, hvor vi ser noget, er på informationssamling, f.eks. klassisk dataindsamling og enkle analyser. Vi skal ikke hvile på laurbæerne,” siger Niels Ahrengot.