Status 2016: Med ledelsesudskiftninger i Mærsk og Novo Nordisk har Danmarks store virksomheder i 2016 demonstreret, at vanskelige tider bedst imødegås ved at handle i overensstemmelse med krav om forandring fra markedets professionelle investorer.
”Markedet” er det nye usynlige medlem, som i 2016 i endnu højere grad end tidligere har haft betydning for bestyrelserne i store danske virksomheder. Selv de rige og magtfulde fonde, der står bag koncerner som A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk har bøjet sig for markedet, eller rettere: Markedets interesser og ønsker for disse store virksomheder falder tilsyneladende i stigende grad sammen med fondenes. Fondene har opgivet deres særlige ideer, og de er i endnu højere grad begyndt at dyrke en main stream shareholder value – ideologi, viser udviklingen i 2016.
At verden kan forandre sig på uventede måder, er en konstatering, der efter 2016 næsten er blevet banal. Det er nok så interessant at iagttage, hvordan virksomhederne så reagerer på den type udfordringer, som de seneste år har budt på med stagnation og hårdere konkurrence på mange markeder, fald i olieprisen og med en ændret global dagsorden i kølvandet på Brexit og valget af Donald Trump.
Hvert år er der også selskabsspecifikke begivenheder, der i særlig grad præger det store danske erhvervsliv, og altså ikke de vilkår, som verden byder dem: I 2014 var det uden tvivl konkursen i OW Bunker, som skabte en udbredt tvivl om kapitalfonde og deres recepter. For 2015 fremstår chefskiftet i Lundbeck og Kåre Schultz’ effektive turnaroundplan som en kandidat til den vigtigste begivenhed, fordi den usædvanligt tydeligt viste, hvor hurtigt et chefskifte og en konsekvent plan kan få effekt på virksomheder, der synes fanget af stagnation.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 01/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.