En stribe direktørudskiftninger og strategiskifter gennem det seneste årti har tilsyneladende ikke løst IC Groups grundlæggende problemer. Den seneste strategiændring stiller spørgsmålstegn ved koncernens eksistensberettigelse – og ved hovedejerens evne til at understøtte værdiskabelse.
En ny ledelse skal atter en gang finde en bedre vej frem for børsnoterede IC Group, og den vej kan logisk set ende med salg og afnotering af den danske tøjkoncern. IC Group har i de seneste måneder igen været gennem en turbulent periode, som nåede et foreløbigt klimaks, da nimåneders-regnskabsmeddelelsen i den forgangne uge udløste et umiddelbart fald i IC Group-aktien på 11 procent.
Koncernen nedjusterede forventningen til omsætningen i regnskabsåret 2016-17 til en vækst i lokale valutaer på 3-4 procent (mod tidligere 5-6) og en ebit-margin på 4-5 procent (mod tidligere 6-7). Nedjusteringen kommer, selvom resultaterne for de første ni måneder ligger pænt inden for, eller over, den hidtidige prognose. Resultatet i regnskabsårets fjerde kvartal vil imidlertid blive tvunget ned af særlige udgifter til reduktion af lagrene og til indførelse af en ny struktur.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 18/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.