Danske virksomhedsejere er blevet mere forsigtige med at ekspandere på fjerne markeder som BRIK-landene, og derfor foretrækker flere end før at købe virksomheder i Europa eller USA, fremfor at tage ”bøvlet” med at etablere sig på nye og ukendte markeder. ”Vi ser samtidig et fald i opkøb eller etableringer på fjerne markeder,” siger partner i Mergers & Aquisition rådgiverfirmaet Audon, Frederik Aakard. ”Ikke mindst efter finanskrisen har virksomhedsejerne oplevet, at det er meget krævende at etablere en virksomhed i f.eks. BRIK-landene, også selv om det sker gennem opkøb,” uddyber han. Situationen synes paradoksal, fordi danske virksomheder godt ved, at de risikerer at ryge ned på anden klasse, hvis de ikke er globale i deres forretningskoncept og strategi – med særlig fokus på de asiatiske vækstmarkeder. Det er blot blevet en tungere opgave at komme i første klasse eller at forblive dér.
For at sikre, at virksomheden kan være med i globaliseringen, vælger mange ejere så i stedet at sælge deres virksomhed til f.eks. større tyske eller amerikanske virksomheder. Således satte Danmark sidste år rekord i salg af virksomheder til udlandet. Salget til udlandet er kommet op på et historisk højt niveau. Ca. 50 pct. af alle solgte virksomheder røg til udlandet, mod normalt ca. 40 pct. Med andre ord får de danske SMV-virksomheder de udenlandske købere til at videresælge deres varer til de asiatiske lande. Men hvorfor ikke tage skridtet selv med etablering af salgsaktiviteter i Asien? Er danske virksomhedsejere blevet for forsigtige?