Staten betaler i dag offentlige tilskud på 4 mia. kr. til jernbanedrift, især DSB. Statens udgift kan halveres og måske beskæres op til 90 procent, konkluderer McKinsey i en analyse til Transportministeriet. Opskriften er udbud af opgaver og mere markedsmæssig tænkning.
Det er alt for dyrt for staten at være med til at betale driften af jernbanen, og omkostningerne til at køre tog og drive jernbane er generelt for høje. På trods af det store offentlige milliardtilskud er det vanskeligt at levere et produkt til danskerne, som prismæssigt kan konkurrere med andre transportformer.
Men det kan laves om med en omorganisering og en betydelig effektivisering, hvorved statens betaling kan blive langt mindre, end det er tilfældet i dag. Sådan lyder konklusionen i en dugfrisk analyse af jernbanesektoren, konsulentfirmaet McKinsey og Struensee & Co har udarbejdet for Transportministeriet. Økonomisk Ugebrev er i besiddelse af analysen.
Milliardinvesteringer skal udnyttes
Opgaven er, at jernbanen skal fremtidssikres, og det skal ses i lyset af, at staten i disse år investerer et større tocifret milliardbeløb i tre store projekter: En højhastighedsbane mellem København og Ringsted, nye signaler til hele jernbanen og elektrificering. De samlede udgifter er mellem 40 og 45 mia. kr. Oveni kommer indkøb af nye eltog, så det udslidte materiel udskiftes. Prisen på nye tog bliver mere end 20 mia. kr.
Analysen har titlen ”Mål for fremtidens jernbane – den fremtidige organisering af sektoren”, og heraf fremgår det, at: ”Jernbanetrafikken er i dag dyr og koster staten i størrelsesordenen 4,3 mia. kr. årligt – hertil kommer ca. 3 mia. til drift af infrastrukturen. Jernbanen har for høje omkostninger, hvilket gør det vanskeligt at udvikle produktet, så det bliver mere attraktivt for kunderne, og jernbanens høje omkostninger gør, at den ikke tilbyder et konkurrencedygtigt produkt.” Betalingen for togdrift er altovervejende til DSB.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 18/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.