Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

McKinsey: Staten kan spare 4 mia. på togdrift

Økonomisk ugebrev

onsdag 24. maj 2017 kl. 8:05

Staten betaler i dag offentlige tilskud på 4 mia. kr. til jernbanedrift, især DSB. Statens udgift kan halveres og måske beskæres op til 90 procent, konkluderer McKinsey i en analyse til Transportministeriet. Opskriften er udbud af opgaver og mere markedsmæssig tænkning.

Det er alt for dyrt for staten at være med til at betale driften af jernbanen, og omkostningerne til at køre tog og drive jernbane er generelt for høje. På trods af det store offentlige milliardtilskud er det vanskeligt at levere et produkt til danskerne, som prismæssigt kan konkurrere med andre transportformer.

Men det kan laves om med en omorganisering og en betydelig effektivisering, hvorved statens betaling kan blive langt mindre, end det er tilfældet i dag. Sådan lyder konklusionen i en dugfrisk analyse af jernbanesektoren, konsulentfirmaet McKinsey og Struensee & Co har udarbejdet for Transportministeriet. Økonomisk Ugebrev er i besiddelse af analysen.

Milliardinvesteringer skal udnyttes

Opgaven er, at jernbanen skal fremtidssikres, og det skal ses i lyset af, at staten i disse år investerer et større tocifret milliardbeløb i tre store projekter: En højhastighedsbane mellem København og Ringsted, nye signaler til hele jernbanen og elektrificering. De samlede udgifter er mellem 40 og 45 mia. kr. Oveni kommer indkøb af nye eltog, så det udslidte materiel udskiftes. Prisen på nye tog bliver mere end 20 mia. kr.

Analysen har titlen ”Mål for fremtidens jernbane – den fremtidige organisering af sektoren”, og heraf fremgår det, at: ”Jernbanetrafikken er i dag dyr og koster staten i størrelsesordenen 4,3 mia. kr. årligt – hertil kommer ca. 3 mia. til drift af infrastrukturen. Jernbanen har for høje omkostninger, hvilket gør det vanskeligt at udvikle produktet, så det bliver mere attraktivt for kunderne, og jernbanens høje omkostninger gør, at den ikke tilbyder et konkurrencedygtigt produkt.” Betalingen for togdrift er altovervejende til DSB.


Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 18/2017.

  • Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
  • Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Udløber snart
Konsulent til Dansk Sygeplejeråds forhandlingsafdeling og Sundhedskartellets sekretariat, tidsbegrænset stilling
Region Hovedstaden
Udløber snart
Konsulent til at styrke den finansielle sektors bidrag til samfundets sikkerhed, kritiske infrastruktur og beredskab
Region Hovedstanden
Ambitiøs budget- og regnskabsansvarlig
Region Hovedstaden
Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Økonomipartner til økonomisk rådgivning i Center for Ejendomme
Region Hovedstaden
Udløber snart
Konsulent til økonomi, data og analyse hos Uddannelse København
Region Hovedstaden
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden
Udløber snart
Fagleder til finansteam til BO-VEST
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank