Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Minister: Uklarhed om PostNords behov for mia.

Lars Abild

fredag 24. marts 2017 kl. 8:30

Transportministeren oplyser til Økonomisk Ugebrev, at det endnu er uklart om PostNord overhovedet har behov for milliarder i ny egenkapital. PostNord oplyser, at man netop har indskudt én milliard kroner i datterselskabet PostDanmark.

I dag står det krystalklart, at medier og politikere har været alt for hurtigt ude med at fastlåse sig på en historie om, at det er uundgåeligt, at den danske stat skal skyde flere milliarder i PostNord for at redde den danske postforretning fra konkurs. Hele den politiske tumult om, at transportministeren informerede postordførerne for sent, om de ”meget alvorlige problemer” i posten, er dermed også baseret på et særdeles tvivlsomt grundlag.

For det første er den egentlige analyse af økonomien i datterselskabet Post Danmark kun lige gået i gang, oplyser trafikministeren til Økonomisk Ugebrev. For det andet har det svenske moderselskab PostNord for ganske nylig indskudt frisk egenkapital på én milliard kroner i det danske datterselskab, oplyser PostNord til Økonomisk Ugebrev – på baggrund af spørgsmål til selskabets bestyrelsesformand, Jens Moberg. Hertil kommer, at det detaljerede regnskab for Post Danmark endnu ikke foreligger, og det kan endnu ikke afvises, at PostNord selv kan løse de store udfordringer, især i Danmark, hvor digitalisering får behovet for postomdeling til at svinde ind.

Økonomisk Ugebrev har spurgt transportminister Ole Birk Olesen, om han vurderer, at der er tilstrækkeligt grundlag til at træffe en politisk beslutning om nye statsmilliarder til PostNord. Hertil svarer han:

”Nej, det har vi ikke på nuværende tidspunkt. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har engageret eksterne rådgivere til at gennemføre en grundig efterprøvning af PostNords økonomi, samt økonomien i den foreslåede omlægning af produktionen. Denne analyse, som snart ventes færdig, vil udgøre et væsentligt grundlag for en vurdering af behovet for et eventuelt kapitalindskud.”

Transportministeren er altså ikke sikker på, om der overhovedet skal friske skattemilliarder ind, som foreslået af bestyrelsesformand Jens Moberg.


Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 10/2017.

  • Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
  • Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Udløber snart
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank