Brillekæden Synoptik er en af de danske detailhandelskæder, som har fundet billigere alternativer til betalingsservice gennem Nets. De tusindvis af kunder med kontaktlinseabonnement søges overført fra Nets betalingsservice til en langt billigere løsning fra konkurrenten ePay. Det er blot et af de ”angreb” Nets store danske forretning bliver udsat for.
Store dele af erhvervslivet, som anvender Nets betalingsservice for sine kunder, kan være på vej over på billigere løsninger hos andre udbydere. Synoptik er blot et eksempel på en virksomhed med tusindvis af abonnementsbetalinger hver måned, der kan spare penge ved at indgå en aftale med det danske selskab ePay. Forskellen er blot, at pengene i stedet bliver trukket via Dankortet.
”Vi kan ikke forstå, at Nets vil have knap 5,70 kr. for hver transaktion via Betalingsservice. Den samme opgave koster kun en krone i Sverige. Altså en svensk krone,” siger Klaus Dybdahl, koncernregnskabschef i Synoptik til Økonomisk Ugebrev. For hver kunde hos Synoptik, der fremover vælger at betale via ePay, mister Nets altså 5,70 kr. hver måned eller knap 70 kr. om året per kunde. Med potentielt mange millioner mistede transaktioner, kan det løbe op i et betydeligt indtægtstab over de kommende år.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 27.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.