Analyse: Det nye danske KPMG hører pr. definition med i gruppen af de fire store revisionsfirmaer, kaldet Big 4. Det er dog ikke nødvendigvis en ”titel”, som automatisk vil bane vejen for KPMG på det danske marked for revisions- og rådgivningsydelser. Meget tyder således på, at det de næste år bliver en kamp fra dør til dør, både for KPMG om at kapre nye kunder, og for de øvrige revisionsfirmaer om at fastholde de kunder, de allerede har.
Formår KPMG ikke allerede på forårets generalforsamlinger at kapre mindst en eller to håndfulde nye revisionskunder blandt de børsnoterede selskaber, er der stor risiko for, at det vil blive opfattet som et generelt svaghedstegn blandt potentielle store revisionskunder. På den anden side vil et succesfuldt raid på et pænt antal nye storkunder inden for revision antageligt blive opfattet som en grønt stempel af andre virksomheder. Så vil de være mere villige til at indlade sig med KPMG end i det første scenarie. Med andre ord kan man groft sagt sige, at det forarbejde KPMG, udfører i disse måneder over for de store erhvervsvirksomheder, bliver helt afgørende for revisionshuset fremtidige overlevelsesevne, i hvert fald som revisor.