Bragt i Økonomisk Ugebrev Finans / CFO:
Kære læser
Økonomisk Ugebrev justerer hvert halve år vores såkaldte ”redaktionelle hovedspor”, som afspejler, hvilke temaer og tendenser, som i den redaktionelle dækning vil få ekstra høj prioritet. På baggrund af samtaler med erhvervsledere og konsulenter har vi konstateret, at der i erhvervslivet for tiden er ekstremt stor fokus på det, der kaldes ”digital transformation”. Eller med andre ord: Hvordan kan man som virksomhed udnytte mulighederne i den nye digitale verden?
Redaktionen har brugt sommeren til at udarbejde en handlingsplan for, hvordan vi kan dække dette område med afsæt i vores sædvanlige redaktionelle tilgang: Altså at der skal være tale om artikler og analyser, som både er konkrete, nytteværdibaserede og så vidt muligt baserede på konkrete cases.
Den nye fokus vil kunne ses i både Økonomisk Ugebrev Finans/CFO og Økonomisk Ugebrev Ledelse hen over efteråret. I ØU Finans/CFO vil vi bringe en stribe cases, hvor vi beskriver konkrete projekter inden for digital transformation i større erhvervsvirksomheder, herunder interviews med topledelser om udfordringer, og hvad de forventer at få ud af det.
Vi beskriver også forretningsmodeller i de rene e-Business forretninger, som bliver født rent digitale. I søndagens udgave bringer vi et tema med afsæt i en regnskabsanalyse af 30 rent internetbaserede forretninger, og vi forsøger at identificere vindere og tabere baseret på foreløbige resultater, nære udfordringer og forretningsmodeller. I temaet indgår interviews med blandt andet ejer af Jobindex Kaare Danielsen, Just Eat stifter Jesper Buch og CEO’en for Trustpilot om internetbaserede forretningsmodeller.
Vi vil gå tæt på ledelsesmæssige udfordringer I ØU Ledelse vil vi gå tæt på de ledelsesmæssige udfordringer, da en ”rigtig” digital transformation ofte kræver en ændret virksomhedskultur, aktiv deltagelse i bestyrelsen og nedbrydning af de traditionelle siloer og interne magtstrukturer i organisationen.
De internationale konsulenthuse har det seneste halve år haft stor fokus på netop disse kæmpemæssige ledelsesmæssige udfordringer. I seneste ØU Ledelse bragte vi artikler med overskrifterne ”Den svære kunst at disrupte sig selv” og ”Sådan får nye webfirmaer de første kunder”.
Men hvorfor snakker alle i erhvervslivet så om ”digital transformation”? Vi hentyder ikke til det efterhånden noget forslidte begreb ”disruption”, som jo refererer til spritnye digitale forretningsmodeller som Uber og AirBnB, som vender op og ned på traditionelle branchenormer og forretningsmodeller. Vi hentyder til det nye fokus i brede dele af toppen af det etablerede erhvervsliv, altså fremstillingsvirksomheder, service- og handelsvirksomheder samt finansielle virksomheder, hvor topledelserne det seneste år har rykket digital transformation meget højere op på den strategiske og taktiske dagsorden.
Mange ledelser i erhvervslivet har stadig ikke forstået, hvad det handler om, og de risikerer at tabe konkurrencekraft, hvis de ikke kommer efter det. Digital transformation handler nemlig ikke om at digitalisere virksomhedens traditionelle forretningsprocesser. Hvis man digitaliserer virksomheden med afsæt i den samme tænkning og traditionelle forretningsprocesser, vil den nye teknologi blot betyde mere af det samme. Måske mere effektive processer. Men altså slet ikke en egentlig ”digital transformation”.
Mulighederne i den digitale transformation: Derfor ses helt nye tilgange og tankesæt – og en omstillingsparat virksomhedskultur – som helt afgørende for, at man faktisk udnytter mulighederne i digital transformation. Med andre ord vil det betyde, at man skal være indstillet på radikalt at gentænke de fleste aspekter af den traditionelle forretningsmodel.
En egentlig transformation vil typisk betyde, at forretningen udvikles i et helt nyt økosystem, som binder supply chain, partnere, kunder og medarbejdere sammen med strategi og taktisk implementering. Med andre ord er der også behov for en anderledes ledelseskultur og nedbrydning af traditionelle siloer i organisationen.
Ja, det lyder som en meget stor mundfuld. Derfor ses arbejdet med digital transformation heller ikke som et engangsprojekt, som afsluttes på en given dato. Det er et projekt, som løbende udvikles. Ofte prioriterer virksomheder i første omgang forbedring af kundeoplevelsen ved kundernes møde med virksomheden og dens medarbejdere eksempelvis på selskabets hjemmeside, på sociale medier, ved bestilling af varer og øvrig kommunikation med virksomheden, herunder kundeservice.