Nye medier giver luft til kommunikationsfirmaer
2013 blev et godt år for kommunikationsrådgiverne. Ikke blot har man nu lagt kundernes påholdenhed under krisen bag sig. Den nye efterspørgsel er også mere individuel, hvilket dels betyder, at den er sværere at konkurrere ned i pris, og dels giver plads til de mindre og mere specialiserede bureauer. Ydermere er der grund til at tro, at den nye efterspørgsel er forholdsvis resistent over for en eventuel ny lavkonjunktur. Når Søren Berg, direktør i MSLGROUP, skal sætte overskrift på, lyder det ellers ikke umiddelbart positivt: Han taler om, at verden omkring branchen har fået ADHD. Kommunikationen går lynhurtigt i en tid, hvor folk forventer at se nyheder straks på sociale medier på smartphonen – og hvor også negative nyheder bliver spredt over hele verden, før nogen har set sig om. Det har i høj grad trukket tæppet væk under de planlagte kommunikationsforløb, som bureauerne tidligere slog sig op på.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 25 – køb abonnement her