Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Østrup: Hasarderet element i model for bankunion

Økonomisk ugebrev

mandag 16. marts 2015 kl. 10:01

Makrokommentar: Planerne for bankunionen indebærer, at nødlidende bankers gæld skal nedskrives. Men den model har man særdeles dårlige erfaringer med fra finanskrisen, skriver Finn Østrup, professor ved CBS, i denne kommentar. Han frygter også, at danske finansielle institutioner vil komme til at stå svagere i den nordiske konkurrence, idet Sverige og Norge som ikke-medlemmer af unionen vil bevare nationale tilsyn, der kan varetage særlige, nationale interesser. Kommentaren er den tredje i serien om ”For og imod dansk deltagelse i bankunionen”. Læs også makrokommentarerne i de to foregående udgivelser.

Den Europæiske Bankunion består af to dele: (i) etablering af et fælles finansielt tilsyn for kreditinstitutter (i Danmark penge- og realkreditinstitutter), samt (ii) en fælles ordning for håndtering af kriser i nødlidende kreditinstitutter. Med hensyn til det fælles finansielle tilsyn kan der fremføres modgående argumenter. Til fordel for et europæisk finanstilsyn taler, at der herved kan opbygges en mere omfattende ekspertise. Omvendt vil et dansk finanstilsyn have større kendskab til danske forhold, ligesom det formentlig vil fungere mindre bureaukratisk end et europæisk tilsyn. Der er også i Danmark en stor pulje af dygtige økonomer med kendskab til finansielle forhold, som burde kunne udgøre rygraden i et effektivt tilsyn. Sammenlagt mener jeg, det er et dårligt argument, når blandt andre nationalbankdirektør Lars Rohde ofte fremfører synspunktet om, at et europæisk tilsyn vil fungere bedre end et dansk. Det burde være muligt at opbygge et dansk tilsyn, der er på højde med de bedste i verden. Her har Nationalbanken selv et stort ansvar.

Med hensyn til den anden del af bankunionen – den fælles procedure for håndtering af nødlidende kreditinstitutter – kan det konstateres, at der lægges op til et bureaukratisk system centreret om en ny institution, Afviklingsinstansen. Mange forskellige organer vil fremover blive inddraget ved håndtering af kriseramte banker, og den nye Afviklingsinstans bistås af et selvstændigt sekretariat, der bl.a. skal godkende afviklingsplaner for i hvert fald de større institutter. Afviklingsinstansen skal træffe beslutning om den procedure, som skal anvendes, når et institut bliver nødlidende. Der opstilles flere løsningsmodeller, men som den foretrukne lægges der op til at nedskrive gæld i et nødlidende institut. Det er en hasarderet fremgangsmåde. Det kan således konstateres, at den seneste finanskrise tog en drejning til det værre, da de amerikanske myndigheder i september 2008 valgte at lade kreditorerne i Lehman Brothers få tab. I Danmark forsøgte man en lignende ordning med Bankpakke 3, med det resultat at sammenbruddet i Amagerbanken udløste stor usikkerhed om dansk bankvæsen, hvorved Bankpakke 3 senere måtte gøres om. Afviklingsinstansen kan yde støtte til dækning af tab for kreditorer gennem en nyetableret Afviklingsfond, men der lægges i den nye procedure op til, at en sådan støtte kun skal ydes under ekstraordinære omstændigheder.

Udsigten til tab for kreditorer ved fremtidige europæiske bankkriser kan skabe usikkerhed i europæisk bankvæsen, idet kreditorer må ventes hurtigt at ville trække sig ud ved rygter om problemer i et institut. Med den nye afviklingsprocedure i bankunionen er det altså sandsynligt med jævnlige bank-runs. Det er sandsynligt, at særlig danske kreditinstitutter – samt kunder i danske kreditinstitutter – kan blive de store tabere, hvis Danmark skulle beslutte sig for gå med i bankunionen. Den manglende statslige opbakning bag danske kreditinstitutter vil således være en hæmsko i konkurrencen med svenske og norske banker, som under en krise kan regne med opbakning fra deres regeringer. Der er risiko for, at der bliver en kundeflugt over til de mere sikre svenske og norske institutter.

Jakob Kirkegaard fremfører i seneste nummer af Økonomisk Ugebrev, at det vil være en fordel for Danmark at gå med i bankunionen på grund af Danske Banks politiske indflydelse og dens størrelse i forhold til dansk økonomi, samt fordi bankunionen kan bidrage til en tiltrængt større konkurrence på det danske bankmarked. Jeg er enig med Jakob Kirkegaard i hans vurdering af Danske Bank og manglen på konkurrence i den danske banksektor. Men størrelsen af Danske Bank vil også blive et problem i den europæiske bankunion. Kan dansk erhvervsliv og danske privatkunder således leve med, at indskydere og andre kreditorer i Danske Bank får nedskåret deres tilgodehavender, eller at Danske Bank bliver solgt til en udenlandsk bank? Der er en lettere løsning på problemerne med Danske Bank end at gå med i bankunionen – nemlig at gennemføre en opsplitning af banken, hvilket samtidig øger konkurrencen på det danske bankmarked. Man kan måske også mene, at det principielt er forkert, hvis dansk EU-politik – samt spørgsmålet om afgivelse af dansk suverænitet – skal bestemmes af hensynet til Danske Bank.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Nyt job
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Business Analyst
Region Sjælland
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
Udløber snart
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Nyt job
Strategikonsulent søges til Dansk Erhverv
Region Hovedstaden
Direktør – Destination Kystlandet
Region Midt
Nyt job
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank