Finanstilsynet skriver i en afgørelse, at ”Finanstilsynet har modtaget en klage over et gebyr på 1% af opsparingens værdi, som pensionsselskabet AP Pension opkræver, hvis en kunde ønsker at opsige samarbejdet med APC og overgå til direkte betjening og rådgivning i AP Pension. Finanstilsynet blev samtidig opmærksom på, at APC i vederlagsaftalen med kunden, oplyste at ”etableringsomkostningen er medregnet i din ÅOP (årlige omkostninger i procent), fordelt over en periode på 7 år (dette er branchestandard).”
Ydermere gengav vederlagsaftalen, at ”ved indbetalinger (indskud, præmier, overførsler af pensionsopsparinger) opkræves en etableringsomkostning i forhold til nedenstående årlige vederlagssatser”.
Videre skriver Finanstilsynet, at ”Finanstilsynet påbyder APC at informere og rådgive kunder, der placeres i AP Pension, således at kunderne inden indgåelse af aftalen bliver oplyst om, at det er forbundet med særlige omkostninger (1% af depotets værdi), såfremt kunden vælger at opsige aftaleforholdet med APC og blive direkte betjent af AP Pension. Finanstilsynet påbyder APC at ophøre med at betegne et vederlag i forbindelse med et indskud eller § 41 overførsel som en etableringsomkostning. Finanstilsynet påbyder APC at tilrette deres information til kunderne om hvordan etableringsomkostninger indgår i beregningen af ÅOP, således at de oplyser, at beregning af ÅOP over en periode på 7 år sker på baggrund af APC´s eget valg af metode og ikke oplyse, at dette er en branchestandard.” Læs hele afgørelsen her.
Klagen fra en kunde kommer i forlængelse af, at Økonomisk Ugebrev i marts 2017 bragte en artikel om APC under overskriften ”Nye APC kunder betaler startgebyr op til 49.500”, hvori det hed, at: ”Nye kunder hos pensionsrådgiveren APC starter normalt med at betale en ”etableringsomkostning” på knap én procent til APC. For en gennemsnitlig pensionsopsparing på tre mio. kr. svarer det til en startudgift på knap 30.000 kr., der altså trækkes på pensionsopsparingen. Over 60 procent af APC kunder er ikke opmærksomme på startudgiften, viser survey. Som ny kunde hos forsikringsrådgiveren APC skal man nærlæse alle bilag til den skriftlige aftale for at finde ud af, hvad det egentlig koster af lave en aftale med selskabet, der rådgiver private danskere om deres pensionsopsparing. Og det er ikke billigt. Økonomisk Ugebrev er i besiddelse af et eksemplar af en samarbejdsaftale, som beskriver den normale honorarmodel for kundens betalinger til APC. En honorarmodel, som gælder for langt hovedparten af APC’s kunder. Af aftalens bilag fremgår det, at APC beregner sig en ”etableringsomkostning” på 0,975 procent af pensionssaldoen op til tre mio. kr., som trækkes fra pensionsopsparingskontoen ved aftalens indgåelse. Med en pensionsopsparing på tre mio. kr., som er lidt over gennemsnittet for danske pensionsopsparere, svarer det til, at der bliver trukket 29.250 kr. på pensionsopsparingen, som altså falder med dette beløb i ét hug. Omkostningsprocenten er lavere for den del af opsparingsbeløbet, som overstiger tre mio. kr. jf. tekstboksen. Her er kundens aftale med APC .”