PKA’s kommunikationskiks i Genan-skandale
Hvis man allerede nu trækker en streg i sandet i sagen om PKA’s håndtering af det sandsynlige milliardtab i miljøselskabet Genan, er konklusionen dyster, men forudsigelig. Dyster, fordi meget tyder på, at PKA’s ledelse har mere fokus på selv at slippe godt ud af sagen end på at fortælle medlemmerne åbent og ærligt om konsekvenser for deres pensioner. Forudsigelig, fordi det er den måde, pensionsbranchen kommunikationsmæssigt altid håndterer sine dårlige sager på.
Allerede fra start lavede PKA to store fejl i sin kommunikation til medlemmer og omgivelserne, selvom man havde kendt til sagen i flere måneder. Først og fremmest ved at udmelde, at situationen i Genan ikke vil få konsekvenser for PKA’s 260.000 medlemmers pensioner. Dernæst ved at forpligte sig til fremover at understøtte Genan økonomisk, selvom PKA’s ledelse indtil for nylig tilsyneladende ikke havde styr på den økonomiske udvikling.
”For mig at se er det en mærkelig vej, PKA er gået. Det er jo noget vrøvl, at et så stort tab ikke har indflydelse på medlemmernes pensioner. Selvfølgelig har det det. En ting er at sige, at tabet ikke betyder, pensionerne bliver lavere end lovet. En anden ting er, at pensionerne ville være højere uden tabet. Selvfølgelig er det medlemmerne pensioner, der tager tabet, der er ikke andre penge til det,” siger direktør Søren Andersen fra Danmarks største pensionsmæglere Willis.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans. Er du ikke abonnent, kan du købe abonnement her