Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Postnords ledelses snak om konkurs var tågesnak

Lars Abild

torsdag 16. marts 2017 kl. 22:01

Da danske politikere i februar i fortrolighed fik at vide af transportministeren og af Postnord, at posten i Danmark kunne afgå ved døden, var det en halv vind. En frisk milliard var allerede i den danske kasse. Det fremgår af en mail fra bestyrelsesformand Jens Moberg til Økonomisk Ugebrev.

Der har været højspændt drama i et par uger på den politiske scene om Postnord. Gav transportminister Ole Birch Olesen rettidigt de fornødne informationer til Folketinget om Postnords krise, så der kunne tages hurtige beslutninger om, hvad der fremadrettet skulle til for at redde posten i Danmark.

Transportministeren fik tirsdag under stor journalistisk bevågenhed en såkaldt næse.

Men spørgsmålet er, om dramaet reelt set var til stede, hvis Postnord og delejeren i Transportministeriet havde meldt rent ud.

I en planche fra Transportministeriet fra 22. februar stemplet fortroligt blev det på et møde med forligskredsen om Postnord oplyst, at de var risiko for, at posten i Danmark ville skvatte omkuld. Og det ville udløse en milliardregning til statskassen.

”Der er en risiko for, at Post Danmark A/S går konkurs., Egenkapitalen (108 mio. kr.) er nu lavere end den tegnede kapital., Virksomheden har udsigt til fortsat tab., I henhold til selskabslovens § 119 skal ledelsen derfor sikre, at der afholdes generalforsamling indenfor 6 måneder. .. Konkurs udløser forpligtigelse for staten på ca. 5,4 mia. kr.”

 

Postnord vil have milliarder

Ved samme lejlighed blev forligskredsen informeret om, at staten skulle hoste op med milliarder: ”Postnord ønsker bidrag fra ejerne til at finansiere omkostningerne forbundet med selve omlægningen (ca. 2,4 mia. kr.)., PostNord foreslår følgende muligheder for tilførsel af kapital fra ejerne, Statsstøtte til Post Danmark A/S., tegning af nye aktier eller ydelse af ansvarligt lån – fra ejerne eller tredjepart.”

Historien fik offentligt ben at gå på, da Politiken 28. februar skrev, at: ”Postens redning kræver milliarder”, hvilket fik oppositionspolitikere helt op i det røde felt. Jagten på ministeren gik ind.

 

En opblæst konkurstrussel

Men risikoen for en konkurs, og hvem der skal stille med milliarder nu og her, var allerede drevet over, da politikerne blev præsenteret for postens mulige død.  Og Jens Moberg, der gav interview i Politiken samme dag, må have vidst, at der var god tid til at finde løsninger.

Med udgangspunkt i række spørgsmål, Økonomisk Ugebrev fremsendte til Postnord torsdag, skrev kommunikationsdirektør Per Mossberg fredag at: ”PostNord-koncernen är en samlad koncern och har därför tillfört det danska bolaget ett aktieägartillskott om 1 miljard för att återställa bolagets egna kapital, vilket påverkats negativt av 2016 års resultat.”

Og efter flere forespørgsler i løbet af dagen om, hvornår milliarder var tilført, skrev bestyrelsesformand Jens Moberg klokken 19.43, at: ”Denne kapital tilførsel er sket i februar 2017.”

 

Postnords opførsel

Postnord skal opføre sig som en børsnoteret virksomhed. Det har ikke inden deadline været muligt at få oplyst, om Postnord mener at have opført sig sådan. Spørgsmålet om, hvorfor hverken transportministeren eller Jens Moberg tonede rent flag overfor sine ejere, står også i kø.

I forbindelse med regnskabsaflæggelsen fredag klokken 10 bliver det angiveligt meldt ud fra hovedkvarteret i Stockholm, at milliarden er postet til Danmark.

Postnords interne overførsel af milliard-kapital er interessant i et andet perspektiv. På det seneste har der været en voldsom debat mellem delejerne i Sverige og Danmark om, hvem der skal betale regningen. Det milliard kapitaltilskud fra Danmark og Sverige Postnord forventer. Den svenske erhvervsminister, Mikael Damberg, siger nej til at betale for danske problemer. Finansminister Kristian Jensen mener, at svenskerne skal betale i forhold til deres 60 procents ejerskab af postkoncernen. I øjeblikket kan Postnord imidlertid selv klare problemerne uagtet en udmeldt risiko om en konkurs.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank