Rådgivere tjener på boom i dansk lobbyisme
I Danmark tilsiger traditionen ikke lobbyisme – forstået som virksomheders bestræbelser på at påvirke politikere og myndigheder. Men det er hastigt ved at ændre sig, og det sker ikke mindst som en uforudset konsekvens af finanskrisen – eller rettere, de omfattende mængder af ny regulering af særligt den finansielle sektor, der kom oven på den. Kommunikationsbureauerne specificerer ikke indtægter fra lobbyisme-relaterede opgaver – eller public affairs, som man kalder det i branchen. Men det er den samstemmende vurdering fra alle i og omkring branchen, Økonomisk Ugebrev har talt med, at væksten er der, og at den er stor. Baggrunden er dog ikke kun, at virksomhederne har fået et større behov for at kommunikere med politikerne, i takt med at disse bestemmer mere og mere. Det er også en parameter, at virksomhederne i stigende grad er internationale. Når de møder og har vænnet sig til at formen på deres udebane, begynder de efterhånden også at anvende den på hjemmebanen.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 25 – køb abonnement her