Rasmussen i mummespil om Nykredits fremtid
Nykredits koncernchef Michael Rasmussen her efter et år på posten nu løftet en minimal flig omkring den fremtidige strategi for en af landets største finanskoncerner, der oven i købet er medlemsejet. Realiteten er dog, at medlemmerne stadig må stå på sidelinjen måbende, efter Nykredit under og efter finanskrisen har set skeletterne vælte ud af skabet. Første udmelding om den nye retning kom fra Nykredits nye koncernchef i december sidste år, hvor der blev varslet fyring af op til 300 medarbejdere og besparelser på 10 procent. Det blev oplyst, at den rigtige strategiplan kom i løbet af foråret, men at elementerne var, at Nykredit 2015-plan skal styrke kundefokus, øge indtjeningen, effektivisere koncernen og udvikle Totalkredit-samarbejdet.
Foråret bragte ikke nogen strategiplan for dagens lys. Men i slutningen af juli kom første store afsløring, nemlig navnet på strategiplanen: ”Winning The Double”. Meldingen lød her, at den rigtige strategiplan ville blive fremlagt lige efter sommerferien, men at nogle delelementer var, at banken skulle doble markedsandele fra tre til seks procent, og at man ville gå efter bankkunder hos Danske Bank, Nordea og Jyske Bank. Som brancheiagttager fra sidelinjen sidder man undrende tilbage og mangler stadig svar på følgende spørgsmål: Hvornår kan ejerne i Nykredit forvente, at de får information om, hvor Nykredit er på vej hen finansielt, strategisk og oprydningsmæssigt?
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 28. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis uden at binde dig her