Når man ser på Roblons regnskabstal de seneste tre år, konstaterer man nedtur i indtjeningen, som efter en kort pause i fjor tilsyneladende fortsætter i år. Men den konklusion er forkert.
Det er korrekt, at Roblon fik et meget dårligt resultat i 2014/15, og det er nok ikke et helt skævt gæt, at der er en sammenhæng mellem halveringen af Roblons overskud og udskiftningen af både selskabets CEO og CFO de seneste to år.
Bestyrelsesformanden er også forholdsvis ny (tiltrådt i 2014), og sammen med den nye adm. direktør lagde han i 2016 navn til en ny strategiplan, som over de næste fire år skal gøre Roblon mere fokuseret på vækst i selskabets kerneprodukter.
Og her finder vi forklaringen på de beskedne forventninger til bundlinjeresultatet i 2016/17. Selskabets nye strategi kræver nemlig investeringer i salgskampagner og produktudvikling, og det oplyses i strategiplanen, at dette vil have en negativ virkning på både det primære driftsresultat og på nøgletal i det første år af strategiperioden. Altså regnskabsåret 2016/17.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 11/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.