Selvom SAS effektiviserer efter planen, så bliver selskabet hårdere presset af stigende brændstofpriser og stadig skarpere priskonkurrence. Det skaber fortsat tvivl om det skandinaviske flyselskabs langsigtede overlevelsesmuligheder.
Trods gode ledelsesresultater fremstår SAS på flere måder som nordeuropæisk luftfarts prygelknabe – som et selskab, der, i særlig grad, rammes af branchens vanskeligheder.
Kursen på SAS-aktier er faldet 16 procent siden udsendelsen den 8. september af den seneste resultatmeddelelse, som ifølge SAS-ledelsen viste at resultaterne af luftfartsselskabets strategi. Dermed var kursen siden årsskiftet faldet 39 procent, og SAS er kursmæssigt faldet mere tilbage end de fleste konkurrenter. Selvom kursen torsdag blev løftet et par procent da Lufthansa opjusterede sine forventninger til 2016, så er markedets syn på SAS stadig skeptisk. Regnskabsårets tredje kvartal (maj-juli) viste en omsætningsfremgang på 1,5 procent og en uændret overskudsmargin på 10,4 procent. Det er ikke dårlige tal i forhold til konkurrenterne, og SAS kan sandsynligvis indfri deres indtjeningsprognose for 2016. Men SAS er ramt af en række bekymringer. Nogle af dem gælder også andre luftfartsselskaber, mens flere særligt rammer SAS:
Efter et kraftigt fald i 2014 og 2015 er brændstofpriserne igen begyndt at stige. De ligger nu 60-70 procent over niveauet ved årsskiftet, om end de stadig kun er omtrent det halve af niveauet i midten af 2015.
Branchen er generelt udsat for faldende priser på billetter. SAS er særligt presset af denne udvikling, fordi selskabet i de skandinaviske lufthavne, især København, er oppe mod usædvanligt mange lavprisselskaber. Det er en særlig udfordring for SAS, der har sin base i skandinaviske lande med høje lønninger. SAS’ yield, passagerindtægterne i forhold til passagertrafikken, lå i august og september otte procent under niveauet året før.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 34.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.