Hvis nogen skulle vide, hvad erhvervslivet og lønmodtagere skal betale i skat, måtte man tro, at det var skattevæsenet selv.
Men nej, sådan er virkeligheden ikke. SKAT giver nemlig både private danskerne og virksomheder forkert vejledning næsten hver anden gang, de får en henvendelse om telefonisk rådgivning. Det er konklusionen i en ny undersøgelse, udarbejdet af Økonomisk Ugebrev, hvor vi har spurgt SKAT’s kundecenter til nogle af de mest relevante og aktuelle skattespørgsmål. Det drejer sig om håndværkerfradrag, aktieavancebeskatning, fri bil, sundhedsforsikring og befordring til og fra arbejde. Kun 56 procent af gangene svarede de ansatte i SKAT korrekt, når de blev ringet op med konkrete tvivlsspørgsmål. Altså – i hele 44 procent af forespørgslerne var svaret enten helt eller delvis forkert.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 8.