Interview: Med konceptet Luxplus satser iværksætteren Peter Sønderby-Wagner på at tage markedsandele fra de store kæder på det danske kosmetikmarked. Luxplus’ fordel er, at man som online-virksomhed er lille og fleksibel i modsætning til konkurrenterne, fortæller han i dette interview.
Om nogen er Peter Sønderby-Wagner en af veteranerne inden for den danske online-verden. Han er med i Freeway-koncernen, der blandt andet fik succes med online-services som Dating.dk. Og nu forsøger han sammen med en partner, Martin Schultz Andersen, at tage markedsandele fra de store etablerede virksomheder på det danske kosmetikmarked.
Hvilket potentiale ser du i markedet for kosmetik? ”Jeg fornemmer et marked, der er præget af få store offline-spillere, der også har et online-ben. For mig at se virker det som om, de har forsøgt at klemme den eksisterende offline-forretning ind på et online-space, uden at tilpasse sig 100 procent. Herudover er det et marked præget af mange mindre, delvist hobby-betonede online-koncepter. I bund og grund minder det lidt om online-markedet for tøj, inden Zalando og Boozt for alvor bragede igennem herhjemme. Samtidig er produkterne yderst egnede til online-handel, fordi de er kendte mærkevarer, gode i størrelse og vægt.”
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 32.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.