Spørgsmål til skatteministeren stillet via Folketingets Skatteudvalg: ”Kort fortalt er historien den, at mange biler i ”premium” og ”luksus” segmenterne leases – for nogle bilmærker er det over 80 procent, men i gennemsnit er det 68 procent. Når det er attraktivt at lease, er det fordi man så kun betaler registreringsafgift løbende. Leaser man en stor Mercedes E220 som har en listepris på 831.000 kr. betaler man kun 140.159 i moms og afgift de første tre år fordi leasingselskaberne får store rabatter på bilerne, så prisen bliver langt lavere end de 831.000 og fordi registreringsafgiften betales månedsvis med en lille del af den registreringsafgift der skulle være betalt hvis bilen var købt privat. Til sammenligning betaler en Tesla til 837.000 kr., 167.460 i moms på det tidspunkt hvor den indregistreres. Derfor bliver statens tab på en Tesla meget lille de første tre år efter en Tesla er blevet indregistreret, hvis den fortrænger en leaset Mercedes E220.”
