Landets to største koncerner opfordrer nu danske topchefer til at opruste den strategiske satsning mod Kina og til en styrkelse af erfaringsudveksling med kinesiske virksomheder. Det er Claus V. Hemmingsen, medlem af direktionen i AP Møller – Mærsk, og Thorkil K. Christensen, finansdirektør i Novo A/S, der efterlyser en større satsning. De mener endog, at Danmark bør have som mål at to-tredoble eksporten til og investeringerne i Kina.
Det er Kinas konstant voksende rolle, som får Claus V. Hemmingsen og Thorkil K. Christensen til at appellere om en større intern indsats i ledelserne. ”Når Kina udgør 20-25 procent af verdens befolkning og økonomi, bør vores eksport til Kina også være på 20 eller 25 procent af vores samlede eksport, især fordi hovedparten af verdens vækst sker dér,” siger Thorkil K. Christensen, der har været var chef Novo Nordisk i Kina. ”Nu handler det ikke bare om at source, men om at komme ind på det kinesiske marked, og på dette felt kan de små og mindre virksomheder, der jo udgør kernen i dansk erhvervsliv, bruge de stores virksomheders erfaringer. Vi har alle begået fejl, og vi deler gerne vores erfaring med resten af erhvervslivet,” lover han.
De to er henholdsvis næstformand og formand i organisationen Danish-Chinese Business Forum, og det er i den sammenhæng, at de kommer med opfordringen. De efterlyser en større intern kompetenceudvikling om Kina i danske virksomheder – store såvel som små. Det er en konkret rådgivning, som virksomheder sjældent giver hinanden. Kina oprustningen bør ske på ledelsesniveau, men i særdeleshed også ned gennem organisationen. Også bestyrelsen bør have større indsigt i Kina, f.eks. ved at gennemføre flere rejser til Riget i Midten.