Det er almen logik, at investeringsmarkedet er styret af penge, men med fremkomsten af grønne og sociale fonde har investorerne fået et håndtag, som gør det muligt at kanalisere investeringerne derhen, hvor afkastet også er samfundsgavnligt.
Markedet har dog vist sig at være uigennemskueligt, og mange har søgt efter pålidelige informationer til støtte i navigationen mellem det store udbud af fonde. En undersøgelse, som Mellemfolkeligt Samvirke gennemførte i 2016, peger på store huller i investeringsbranchen, når det gælder menneskerettigheder. Derfor ser organisationen det som en kærkommen håndsrækning, at et nyt mærke vil hjælpe forbrugerne til at finde frem til de samfundsansvarlige fonde, selv om hjælpen kommer fra en anden kant.
Det nye mærke har ambitioner om at sætte en standard for grønne fonde ved at sætte kriterier op for, hvornår en investering kan siges at være miljømæssig holdbar. Det er måske overraskende, at en organisation, som kæmper for mere retfærdighed for mennesker overalt på kloden, fatter interesse for et miljømærke, men det skyldes, at det ikke er et hvilket som helst mærke, men miljømærket Svanen.
Læs hele artiklen på Erhvervsfilosofi.dk