Med planen om at sammenslutte deres danske virksomheder tester TeliaSonera og Telenor, hvor langt telebranchen kan drive EU-kommission i retning af yderligere lempelse af konkurrencepolitikken. Med en samlet markedsandel på 40 procent af mobilmartkedet er der brug for, at EU-kommissionen rykker sig yderligere i forhold til smertegrænsen for tidligere europæiske telefusioner, viser Økonomisk Ugebrevs gennemgang af praksis. Den aktuelle fusionsplan kan især være blevet opmuntret af, at EU i 2012 gav Hutchison Whampoa-koncernen (H3G, der i Danmark driver 3) lov til at overtage den franske Orange-koncerns selskab i Østrig og lægge det sammen med H3G’s selskab i landet. EU kommissionen godkendte den østrigske handel, men udtrykte samtidig betænkelighed. ”Europæiske forbrugere bruger i stigende grad deres mobiltelefoner til at uploade og overføre data, og nye mobile dataservices er en stor bidragyder til vækst. Risikoen ved mere koncentration i national mobiltelefoni kan ikke ignoreres,” sagde EU’s konkurrencekommissær Jaoquin Almunia dengang.
Med denne fusion blev antallet af net-operatører i Østrig indskrænket fra fire til tre, ligesom det vil ske ved en sammenslutning af Telenor og Telia i Danmark. Det kunne lede til mindre konkurrence og højere priser. Derfor blev H3G pålagt at opgive visse radiofrekvenser og tilhørende rettigheder samt til at give udenforstående bedre adgang til selskabets netværk. Kun på den baggrund konkluderede kommissionen, at der ikke længere kunne opstå ny konkurrencebegrænsning.
Trods betingelserne blev godkendelsen af den østrigske handel set som et vigtigt signal om, at EUkommissionen var parat til at komme branchen i møde. Sagen havde ifølge Financial Times været tæt fulgt af hele Europas tele-industri. Det er værd at bemærke, at fusionen i Østrig – som altså fik EU til at udtrykke betænkeligheder – kun gav H3G en samlet markedsandel på godt 20 procent af mobilmarkedet i landet. Derfor kan Telenors og TeliaSoneras planer om at skabe en væsentligt større dominerende dansk aktør med en andel på over 40 procent af mobilmarkedet ses som en test af, om EU nu er klar til at lempe sin holdning til branchen yderligere.