Der er ikke rigtig nogen disciplin inden for aktiemægling, som man kan tage let på, hvis man ikke vil sende kunderne i armene på konkurrenterne.
Adspurgt om vigtigheden af de specifikke ydelser, i denne rating, giver investorerne således samtlige målepunkter karakteren 3,6 eller derover – middelkarakteren er 3,0. Alle forhold anses altså for at være vigtige.
Den klart mest vigtige parameter er dog, at mægleren skal have indsigt i de fundamentale forhold bag de aktier, der bliver handlet. Det er da også på dette felt, at ingen af hverken de små eller mellemstore spillere matcher de to storbanker. Nordea og Danske Bank samler den dybe indsigt om alle brancher. Som i tidligere år får Nordea generelt højere specifikke karakterer end Danske Bank, men med dækningen af små selskaber samt strategi og makro som klare undtagelser. Her bedømmes Danske Bank bedst. Forskellene kan dog også skyldes, at Danske Bank er den, som kommer bredest ud og følgelig bliver bedømt i betydeligt flere detaljer end rivalen gør.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 9.