Der er byggevirksomheder, der har opnået særlig fremgang i omsætning og indtjening eller som tilsyneladende er kommet godt ind i en turnaround-proces. Og der er en række fællestræk ved deres planer: Dialog med kunder, bedre måling af performance og mere uddannelse af de ansatte.
Kunderne skal i fokus, de skal følges tæt gennem et helt byggeprojekt – ja, helst fra projekt til projekt – og de skal have en særlig merværdi ud af samarbejdet. Det er de måske mest centrale fællestræk for de udviklingsplaner, der i de seneste år er blevet fulgt af danske byggevirksomheder, som har opnået særlig stor salgsvækst, god fremgang i indtjeningen eller tilsyneladende er kommet godt i gang med en turnaround-proces.
Ingredienserne i en recept for bedre entreprenørdrift kan ikke mindst hentes fra årsberetningerne for entreprenør- og developerselskaber som MT Højgaard, KPC, Jorton, Jakon og B. Nygaard Sørensen. Hovedingredienserne er:
Byggeriet skal tættere på kunderne
Jorton, der har opnået en imponerende salgs- og indtjeningsfremgang i de seneste år understreger, at dialog med kunderne løbende giver inspiration til forbedringer og korrektioner, hvor det tilfører både kunder og Jorton værdi. Også B. Nygaard Sørensen, som har skabt betydelig resultatforbedring i 2015 understreger, at virksomheden vil skabe merværdi ved at optræde som kundernes konsulent med fokus på ”bygbarhed” og overholdelse af budget.