Temaet Top 6 Real Kredit indeholder følgende:
- Artikel: Tilsyn strammer regler om kursskæring
- Artikel: BRFkredit kaprer store markedsandele
- Artikel: Realkredit er blevet en guldrandet forretning
- Tabel: Realkreditinstitutter: Markedsandele (markedsandel ejerbolig pct, markedsandel erhverv pct, markedsandel industri, håndværk, kontor og forretning pct)
- Tabel: Realkreditinstitutter: Egenkapitalforrentning før skat
Uddrag fra artikel: Tilsyn strammer regler om kursskæring:
Finanstilsynet fastslår i en undersøgelse, at realkreditbranchen ikke lever op til lovens regler om god skik for boligkreditter. Undersøgelsen kommer efter, at Økonomisk Ugebrevet flere gange har dokumenteret den praksis, der nu kritiseres voldsomt. Men undersøgelsen tager ikke stilling til den ”skjulte” kursskæring, som kan praktiseres på grund af manglende markedsgennemsigtighed
Finanstilsynets undersøgelse af realkreditinstitutternes håndtering af kursskæring efterlader ingen tvivl: Den aktuelle praksis er ulovlig. Branchen får seks måneder til at rette op. Det, Finanstilsynethar undersøgt, er, på hvilken måde sektoren sikrer sig, at den enkelte realkreditkunde får klar oplysning om kursskæring, altså merprisen ved køb og salg af obligationer i forhold til markedskursen.
Tilsynet har også undersøgt, om institutterne sørger for at indregne omkostningerne til kursskæring i de opgørelser, de laver til kunden. Det gælder således f.eks. også på den afregningsnota, der udarbejdes til kunden, og det gælder også ved beregning af ÅOP. Helt konkret har Finanstilsynet i konklusionen otte punkter med krav til realkreditinstitutterne, for at de kan siges at leve op til God Skik-bekendtgørelsen. Det er krav, der omfatter pligt til at give oplysninger i en række sammenhænge og til at yde rådgivning på området. Økonomisk Ugebrev har tidligere dokumenteret en praksis, hvor sektoren ikke viser udgifterne til kursskæring ved opgørelse af de omkostninger, kunden har ved en omlægning af lån. Konklusionen fra Finanstilsynet er, at sektoren ikke lever op til de regler, der er i God Skik-bekendtgø-relsen. Derimod stiller Finanstilsynet ikke spørgsmål ved selve lovligheden i at opkræve kursskæring, selvom det helt grundlæggende er svært at se, at man både kan opfylde reglerne om ”best execution”, og alligevel beregne sig 0,1- 0,3 kurspoint fra kunden udover de officielle handelsomkostninger i form af kurtage. Men det er altså ikke det element, Finanstilsynet har undersøgt og forholdt sig til.
Hele artiklen og temaet blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 33.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.