Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Tilsyn til Hellerup Finans: Lav nyt årsregnskab efter fejl

Morten W. Langer

torsdag 04. maj 2017 kl. 13:25

Fra Finanstilsynets afgørelse:

Afgørelse om regnskabskontrol af Forvaltningsselskabet
Hellerup Finans A/S’ årsrapport
for 2015/16 og halvårsrapport for 1. halvår 2016/17

1. Afgørelse
Finanstilsynet påbyder Forvaltningsselskabet Hellerup Finans A/S (herefter
”forvaltningsselskabet”) at udarbejde og offentliggøre en ny årsrapport for
regnskabsåret 2015/16, som tager højde for de forhold, Finanstilsynet påpeger
under punkt 1-3.

Finanstilsynet bemærker, at årsrapporten for 2014/15 var fejlbehæftet i betydeligt
omfang, og at sammenligningstallene for 2014/15 i årsrapporten for
2015/16 er korrigeret for disse fejl. Finanstilsynet påtaler fejlene i den oprindelige
årsrapport for 2014/15.

Finanstilsynet påbyder desuden, at forvaltningsselskabet giver oplysninger i
årsrapporten om de økonomiske konsekvenser, det vil få, hvis SKAT afgør,
at forvaltningsselskabet ikke er fuldt momspligtigt, jf. § 83 i bekendtgørelse
om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl.1
(herefter ”regnskabsbekendtgørelsen”).

Endelig påbyder Finanstilsynet, at forvaltningsselskabet skal indføre en god
administrativ og regnskabsmæssig praksis, jf. § 27, stk. 2, nr. 2, i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v.2 Forvaltningsselskabet skal
sende en redegørelse til Finanstilsynet for, hvordan det vil implementere en
god administrativ og regnskabsmæssig praksis senest den 26. juni 2017.
Finanstilsynet har ikke foretaget en egentlig regnskabskontrol af forvaltningsselskabets
halvårsrapport for 1. halvår af 2016/17. Da en række af fejlene i årsrapporten går igen i halvårsrapporten, påbyder Finanstilsynet dog forvaltningsselskabet
at udarbejde en ny halvårsrapport, der er korrigeret som følge
af de korrektioner, forvaltningsselskabet skal foretage i årsrapporten.

Det skal fremgå af den nye årsrapport og halvårsrapport, at den tidligere offentliggjorte
årsrapport og halvårsrapport indeholder fejl, og at der derfor er
udarbejdet og offentliggjort en ny årsrapport og halvårsrapport efter påbud fra
Finanstilsynet.

Både den nye årsrapport for 2015/16 og den nye halvårsrapport for 1. halvår
2016/17 skal sendes til Finanstilsynet og offentliggøres senest den 26. juni
2017.

Forvaltningsselskabets ledelse skal afgive en ledelsespåtegning på den nye
årsrapport og halvårsrapport. Det skal af denne fremgå, at den tidligere offentliggjorte
årsrapport og halvårsrapport indeholder fejl, og at den nye årsrapport
og halvårsrapporten bliver offentliggjort efter påbud fra Finanstilsynet.
Forvaltningsselskabets revisor skal revidere årsregnskabet og foretage review af halvårsregnskabet.

Forvaltningsselskabet skal offentliggøre den nye årsrapport og halvårsrapport
på samme måde og de samme steder, som den oprindelige årsrapport
for 2015/16 og halvårsrapporten for 2016/17 blev offentliggjort.

Konsekvensen af afgørelsen er, at Forvaltningsselskabet Hellerup Finans
A/S hverken pr. 30. juni 2016 eller pr. 31. december 2016 havde den tilstrækkelige
kapitalisering og dermed ikke opfyldte lovens krav herom. Forvaltningsselskabet
ville dermed ikke mere leve op til lovens krav til at have tilladelse
til at forvalte alternative investeringsfonde.
Finanstilsynet vurderer, at forvaltningsselskabets årsrapport for regnskabs-
året 2015/16 indeholder følgende fejl (punkt 1-3):

1.1 Indregning og måling af tilgodehavender hos tilknyttede
virksomheder og andre tilgodehavender
Der er objektiv indikation for værdiforringelse på forvaltningsselskabets tilgodehavender
hos Hellerup Finans A/S og Just-Sold A/S på henholdsvis 8.398
t.kr. og 593 t.kr., da begge selskaber er i betydelige økonomiske vanskeligheder,
jf. § 52, stk. 2, nr. 1, og bilag 10 i regnskabsbekendtgørelsen.

Finanstilsynet er hverken blevet forelagt dokumentation eller sandsynliggø-
relse for betalingsevnen på balancedagen hos Hellerup Finans A/S og JustSold
A/S. Derfor skal forvaltningsselskabet nedskrive begge tilgodehavender
til 0 kr. Nedskrivningen skal foretages over posten ’Andre driftsudgifter’ i resultatopgørelsen
for regnskabsperioden 2015/16.

1.2 Indregning og måling af immaterielle anlægsaktiver – kontraktrettigheder
Der er pr. 30. juni 2016 indregnet et immaterielt aktiv på 3.272 t.kr. vedrø-
rende kontraktrettighederne til administration af i alt 16 alternative investeringsfonde.
Kontraktrettighederne skal nedskrives til 0 kr. på grund af den
væsentlige usikkerhed om betalingsevnen i Solar Energy Company I-VI P/S
og Venere Invest A/S, jf. §§ 64 og 59, stk. 2 og 3, i regnskabsbekendtgørelsen.
Nedskrivningen skal føres over posten ’Af- og nedskrivninger på immaterielle
og materielle aktiver’ i resultatopgørelsen for regnskabsperioden
2015/16.

1.1. Indregning og måling af tilgodehavender hos forvaltningsselskabets
afdelinger under administration
Af forvaltningsselskabets samlede tilgodehavender hos dets afdelinger under
administration på 4.982 t.kr. stammer de 3.952 t.kr. fra Solar Energy Company
I-VI P/S og Venere Invest A/S. Der er objektiv indikation for værdiforringelse
på disse tilgodehavender, jf. § 52, stk. 2, og bilag 10 i regnskabsbekendtgørelsen.
Det skyldes, at Solar Energy Company I-VI P/S ikke har betalt
rettidigt og har fået henstand med betalingerne, og at Venere Invest A/S er i
betydelige økonomiske vanskeligheder.

Finanstilsynet er hverken blevet forelagt dokumentation eller sandsynliggø-
relse for betalingsevnen på balancedagen eller for modtagen sikkerhedsstillelse
hos Solar Energy Company I-VI P/S og Venere Invest A/S. Derfor skal
forvaltningsselskabet nedskrive disse tilgodehavender til 0 kr. i regnskabsåret
2015/16. Administrationsgebyrerne fra Solar Energy Company I-VI P/S og
Venere Invest A/S, som vedrører regnskabsåret 2015/16, skal tilbageføres i
resultatopgørelsen for 2015/16. Det resterende tilgodehavende beløb vedrø-
rende tidligere regnskabsperioder skal nedskrives over posten ’Andre driftsudgifter’
i resultatopgørelsen.

Ovennævnte korrektioner (punkt 1-3) vil medføre en nedskrivning af forvaltningsselskabets
aktiver fra 18.622 t.kr. til 2.407 t.kr., og forvaltningsselskabets
egenkapital bliver reduceret fra -2.569 t.kr. til -18.784 t.kr. på balancetidspunktet
den 30. juni 2016.

I forhold til halvårsrapporten for 1. halvår 2016/17 anslår Finanstilsynet, at
korrektionerne som følge af det under punkt et til tre anførte vil medføre, at
aktiverne bliver reduceret fra 22.226 t.kr. til ca. 4.767 t.kr., og at forvaltningsselskabets
egenkapital bliver reduceret fra 2.463 t.kr. til ca. -14.996 t.kr. på
balancedagen den 31. december 2016.
4
Ud over fejlene i årsrapporten for 2015/16 omfatter regnskabskontrollen følgende
forhold:
1.4 Påtale af fejl i årsrapporten for 2014/15
I årsrapporten for 2015/16 har forvaltningsselskabet korrigeret for følgende
fejl i årsrapporten for 2014/15:
 Væsentlig fejl i beregningsgrundlaget for indregnet goodwill. Aktivet
omfattede ikke goodwill, men kontraktrettigheder til administrationsaftaler.
Derfor blev præsentationen ændret i overensstemmelse med
dette. Værdien af kontraktrettighederne blev nedkorrigeret over egenkapitalen
med 10.129 t.kr. primo sammenligningsperioden (1. januar
2014). Den forkerte klassifikation er en overtrædelse af § 13, jf. § 63
i regnskabsbekendtgørelsen. Den manglende nedskrivning udgør en
overtrædelse af § 59, stk. 3, jf. § 64 i regnskabsbekendtgørelsen.

 I årsregnskabet 2014/15 er en omsætning på 2.449 t.kr. fejlagtigt indregnet
to gange. Dermed har forvaltningsselskabet indregnet tilgodehavender
på 2.449 t.kr., der ikke skulle have været indregnet. Resultatpåvirkningen
før skat ved korrektion af dette i sammenligningsperioden
er en formindskelse af administrationsgebyrer med 2.449 t.kr.
og en tilbageførsel af ikkeeksisterende tilgodehavender. Indtægtsfø-
relsen af den samme omsætning to gange er en overtrædelse af §
79, stk. 1, i regnskabsbekendtgørelsen. Indregningen af et tilgodehavende
er en overtrædelse af § 38, stk. 1, i regnskabsbekendtgørelsen.

 Ovenstående korrektioner reducerer udskudte skatteforpligtelser
med 2.197 t.kr. og skyldig selskabsskat med 414 t.kr.

 Opstilling af resultatopgørelse, balance og noter var i årsregnskabet
for 2014/15 ikke i overensstemmelse med kravene i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., herunder skemakrav, jf. regnskabsbekendtgørelsen.

Dette er en overtrædelse af § 4, stk. 2, i regnskabsbekendtgørelsen.
Udover de korrigerede fejl bemærker Finanstilsynet, at det fremgik af årsrapporten
for 2014/15, at den var aflagt efter årsregnskabslovens bestemmelser
for Regnskabsklasse B. Samtidig fremgik det, at årsrapporten var aflagt i
overensstemmelse med lov om finansiel virksomhed og regnskabsbekendtgørelsen
for fondsmæglere m.fl. Den var dermed ikke omfattet af årsregnskabslovens
bestemmelser.

Årsrapporten skulle have været aflagt i overensstemmelse med lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., herunder regnskabsbekendtgø-
relsen. Det forkerte grundlag for aflæggelse af årsrapporten 2014/15 udgør
en overtrædelse af § 131 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v. og § 1, stk. 1, i regnskabsbekendtgørelsen.

1.5 Påbud om indførelse af god administrativ og regnskabsmæssig
praksis
Forvaltningsselskabet har to år i træk offentliggjort årsrapporter, som indeholdt
flere alvorlige fejl og dermed var misvisende. Finanstilsynet vurderer, at
halvårsrapporten for 1. halvår 2016/17 også er misvisende. Derudover har
ledelsen undladt at gøre en indsats for at afklare et forhold om afregning af
moms og lønsumsafgift med SKAT trods et revisionsforbehold for dette. Ledelsen
har desuden fremsat en uberettiget erklæring om, at årsrapporten for
2015/16 og halvårsrapporten for 1. halvår 2016/17 er retvisende, på trods af
at revisor har afgivet afkræftende konklusioner. Konklusionen på disse forhold
er, at forvaltningsselskabet dermed ikke har haft en god administrativ og
regnskabsmæssig praksis, jf. § 27, stk. 2, nr. 2, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.

2. Sagsfremstilling
Finanstilsynet har kontrolleret forvaltningsselskabets årsrapport for 2015/16.
Dette er sket som led i det tilsyn af forvaltere af alternative investeringsfonde,
som Finanstilsynet udfører i medfør af § 155 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.
Årsrapporten er aflagt efter lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v. og regnskabsbekendtgørelsen.

Årsrapporten er revideret af Ernst & Young Godkendt Revisionspartnerselskab.
Revisor har afgivet en revisionspåtegning med afkræftende konklusion,
idet revisor tager forbehold for forvaltningsselskabets afregning af moms og
lønsumsafgift og indregning af tilgodehavender hos tilknyttede virksomheder
og andre tilgodehavender. Derudover har revisor afgivet supplerende oplysninger
vedrørende:

 væsentlig usikkerhed om forvaltningsselskabets evne til at fortsætte
driften

 forvaltningsselskabets manglende opfyldelse af kapitalkravet, jf. § 16
i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.

 manglende overholdelse af kravene til risikostyring og organisering,
jf. henholdsvis §§ 24 og 27

 at det variabelt udbetalte vederlag til den tidligere direktion ikke opfylder
§ 20, stk. 2, nr. 5, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde.

Finanstilsynet har i forbindelse med kontrollen af forvaltningsselskabets årsrapport
for 2015/16 konstateret forhold, som Finanstilsynet i breve af 22. februar
og 10. marts 2017 anmodede om forvaltningsselskabets bemærkninger
til og redegørelser for.

Forvaltningsselskabet fremsendte sine bemærkninger og redegørelser den
6. og den 24. marts 2017. Derudover afholdt Finanstilsynet og forvaltningsselskabet
et telefonmøde den 7. marts 2017.
Den 21. april 2017 sendte Finanstilsynet udkast til afgørelse i partshøring til
forvaltningsselskabet. Forvaltningsselskabet har den 25. april 2017 afgivet sit
høringssvar.
Forvaltningsselskabet har den 1. maj 2017 efter høringsfristens udløb indsendt
nye bemærkninger og bilag. Størstedelen af bemærkningerne svarer til
det tidligere oplyste.
2.1 Indregning af tilgodehavender hos tilknyttede virksomheder
og andre tilgodehavender
Det fremgår af side 3-4 i forvaltningsselskabets årsrapport for 2015/16, at
revisor har taget forbehold for, at ledelsen ved måling af tilgodehavender hos
tilknyttede virksomheder og andre tilgodehavender ikke har lagt til grund, at
der er objektiv indikation for værdiforringelse på disse. Ledelsen har heller
ikke opgjort og indregnet en nedskrivning.
Der er tale om et tilgodehavende hos moderselskabet Hellerup Finans A/S
på 8.398 t.kr. og hos søsterselskabet Just-Sold A/S på 593 t.kr.
I høringsbrev af 22. februar 2017 anførte Finanstilsynet, at det umiddelbart
var Finanstilsynets vurdering, at der var objektiv indikation for værdiforringelse
på forvaltningsselskabets tilgodehavender hos Hellerup Finans A/S og
Just-Sold A/S. Det skete med henvisning til § 52, stk. 2, i regnskabsbekendtgørelsen.
Finanstilsynet anmodede derfor forvaltningsselskabet om at beregne nedskrivningsbehovet
på ovennævnte tilgodehavender.
I brev af 6. marts 2017 forklarede forvaltningsselskabet, at ledelsen vurderede,
at der ikke var et nedskrivningsbehov, da regnskabet blev aflagt. Ledelsen
havde nemlig en plan for afvikling af begge poster. Begge tilgodehavender
blev indfriet pr. 6. marts 2017. Tilgodehavendet fra Just-Sold A/S er indbetalt,
og tilgodehavendet vedrørende Hellerup Finans A/S er indfriet via en
overdragelse af forvaltningsselskabets obligationsgæld til Hellerup Finans
A/S.
7
I brev af 10. marts 2017 fastholdt Finanstilsynet sin umiddelbare vurdering af,
at der pr. 30. juni 2016 var objektiv indikation for værdiforringelse på forvaltningsselskabets
tilgodehavender hos Hellerup Finans A/S og Just-Sold A/S.
Derfor anmodede Finanstilsynet igen forvaltningsselskabet om at beregne
nedskrivningsbehovet på tilgodehavenderne.
Forvaltningsselskabet fastholder i brev af 24. marts 2017, at obligationerne
(AC Bonds på 17,5 mio. kr.) kunne og burde været flyttet med den 1. januar
2016, da lånet blev flyttet fra forvaltningsselskabet til Hellerup Finans. Lånene
lå til sikkerhed for obligationerne. Var dette sket samtidig, ville mellemværendet
have været omvendt, og forvaltningsselskabet ville i stedet have haft en
gæld i niveauet 4,7 mio. kr. Denne gæld kunne have været udlignet ved en
gældskonvertering til aktier.
Forvaltningsselskabet fasholder også, at der ikke var objektiv indikation for
værdiforringelse på balancedagen og oplyser i den forbindelse bl.a., at ledelsen
på tidspunktet for aflæggelse af regnskabet for forvaltningsselskabet forventede,
at egenkapitalen i Hellerup Finans Holding ville ende i niveauet 25
mio. kr. Desuden anførte forvaltningsselskabet, at obligationsgælden i forvaltningsselskabet
kunne være blevet overdraget til Hellerup Finans A/S. Dette
ville i så fald indfri forvaltningsselskabet tilgodehavende hos Hellerup Finans
A/S, hvorfor der ikke var et nedskrivningsbehov.
I forhold til tilgodehavendet i Just-Sold A/S forklarer forvaltningsselskabet, at
det på tidspunktet for aflæggelse af regnskabet for Hellerup Finans Holding
A/S var ledelsens forventning, at Hellerup Finans Holding A/S ville have positiv
egenkapital, og at Hellerup Finans A/S derfor ville kunne låne pengene
til Just-Sold A/S. Dermed ville Just-Sold A/S kunne indfri tilgodehavendet til
forvaltningsselskabet. Der skulle derfor ikke foretages nedskrivning. Gælden
er betalt i februar 2017.
I høringssvaret af 25. april 2017 forklarer forvaltningsselskabet, at man er
enig med Finanstilsynet i, at der er OIV på begge tilgodehavender hos de
tilknyttede virksomheder. Forvaltningsselskabet vurderer dog fortsat, at der
ikke var behov for nedskrivning jævnfør tidligere svar til Finanstilsynet.
Forvaltningsselskabet fastholder i brev af 1. maj 2017, at der ikke skal nedskrives
på tilgodehavendet hos Hellerup Finans A/S. Subsidiært anfører forvaltningsselskabet,
at nedskrivningen er en ekstraordinær udgift, som ikke
skal omkostningsføres over posten ”Andre driftsudgifter”, og dermed ikke bør
medtages ved opgørelsen af kapitalgrundlaget.
For så vidt angår tilgodehavendet i Just-Sold A/S fastholder forvaltningsselskabet
også, at der ikke skal nedskrives på dette.
8
2.2 Indregning og måling af immaterielle anlægsaktiver – kontraktrettigheder
I forbindelse med stiftelsen af forvaltningsselskabet indskød moderselskabet
Hellerup Finans A/S et antal kontraktrettigheder til alternative investeringsfonde.
Disse blev indregnet som goodwill med en bogført værdi på 16.000
t.kr. i forvaltningsselskabets åbningsbalance den 13. maj 2013.
I årsrapporten for 2015/16 blev indregningen af goodwill korrigeret, da beregningsgrundlaget
havde vist sig at være væsentligt fejlbehæftet, og da aktivet
omhandlede kontraktrettigheder til administrationsaftaler og ikke goodwill.
Præsentationen blev ændret i overensstemmelse med dette. Desuden blev
værdien af kontraktrettighederne primo sammenligningsperioden 1. januar
2014 nedkorrigeret over egenkapitalen med 10.129 t.kr.
Finanstilsynet anmodede i brev af 22. februar 2017 om at få sendt den værdiforringelsestest,
som forvaltningsselskabet har udført.
Forvaltningsselskabet redegjorde i brev af 6. marts 2017 for, at det oprindelige
goodwill-aktiv blev ændret til kontraktrettigheder efter anbefaling fra forvaltningsselskabets
revisor. Forvaltningsselskabet sendte desuden værdiforringelsestesten.
Finanstilsynet konstaterede i sit brev af 10. marts 2017, at der er givet betalingshenstand
til de alternative investeringsfonde Solar Energy I-VI P/S, og at
Venere Invest A/S er i betydelige økonomiske vanskeligheder. Forvaltningsselskabet
indregner indtægter fra disse alternative investeringsfonde i sin
værdiforringelsestest af immaterielle kontraktrettigheder. I førnævnte brev
anmodede Finanstilsynet om forvaltningsselskabets sandsynliggørelse af, at
disse selskaber kan betale. Finanstilsynet anmodede også om en nærmere
redegørelse for de forudsætninger, der var anvendt i værdiforringelsestesten.
Forvaltningsselskabet har ikke givet yderligere forklaring i forhold til dets indregning
af indtægter fra de alternative investeringsfonde i sin værdiforringelsestest
af immaterielle kontraktrettigheder.
Forvaltningsselskabet har redegjort for sammensætningen af omkostninger,
herunder tab på debitorer, som er sat til 5 pct., fordi der endnu ikke er konstateret
tab. I forhold til tilbagediskonteringsfaktoren forklarer forvaltningsselskabet,
at niveauet på 7 pct. er fremkommet via input fra rådgivere og accepteret
af EY. Forvaltningsselskabet vurderer, at der skal to medarbejdere til at
varetage driften af administrationsaftalerne med en samlet månedlig lønsum
på 110 t.kr.
I sit høringssvar af 25. april 2017 og i brevet af 1. maj 2017 anfører forvaltningsselskabet,
at det sammen med revisor har gennemgået og beregnet
9
værdien af forvaltningsselskabets kontraktrettigheder. Forvaltningsselskabet
har på regnskabsaflæggelsestidspunktet vurderet værdien af rettigheder med
udgangspunkt i, at tilgodehavenderne i form af honorarer og de fremtidige
honorarer ville blive betalt i løbet af 1. halvår 2017. Ud fra denne antagelse
er det ledelsens vurdering, at værdiansættelsen af kontraktrettighederne er
korrekt. Endelig bemærker forvaltningsselskabet, at revisor ikke havde bemærkninger
til værdiansættelsen.
2.3 Indregning og måling af tilgodehavender hos forvaltningsselskabets
afdelinger under administration
Forvaltningsselskabet har givet et antal afdelinger under administration tilsagn
om, at administrationsgebyr først bliver opkrævet i takt med, at de administrerede
afdelingers likviditet tillader betalinger. Det fremgår af side 23 i
årsrapporten. Disse afdelinger er med andre ord i restance og har fået betalingshenstand.
De fremadrettede drifts- og likviditetsmæssige forhold i de administrative afdelinger
var fortsat uafklarede på tidspunktet for aflæggelse af årsregnskabet.
Derfor vurderer forvaltningsselskabet, at der er en vis usikkerhed forbundet
med måling af tilgodehavender i disse afdelinger på i alt 4,0 mio. kr. på balancedagen,
jf. det oplyste på side 23 i årsrapporten.
Finanstilsynet vurderede umiddelbart, at den betalingshenstand, som forvaltningsselskabet
ydede, og de manglende rettidige betalinger udgør objektiv
indikation for værdiforringelse. Det fremgik af Finanstilsynets brev af 22. februar
2017. Derfor blev forvaltningsselskabet anmodet om at beregne nedskrivningsbehovet
hos sine afdelinger under administration.
Forvaltningsselskabet forklarede i brev af 6. marts 2017, at det har været
nødvendigt at give syv af fondene (Solar Energy Company I-VI P/S og Venere
Invest A/S) henstand for administrationshonorarerne i en periode, da indtjeningen
i de pågældende fonde har været ramt af [UDELADT]. Fondene har
betalt finansieringsomkostninger uden at modtage leje. Derudover er fondene
ramt af faldende elpriser og nedsættelse af den statsgaranterede tarif. Det
var og er ledelsens vurdering, at tilgodehavenderne vil blive tilbagebetalt indenfor
en rimelig tidsperiode. Der er nu, efter ledelsens vurdering afklaring
omkring de fire solanlæg, fondene modtager igen lejen, og der var og er flere
andre positive forhold, som gør, at betalingsevnen hos fondene vil blive forbedret.
Forvaltningsselskabet forklarede også, at det nedsatte en arbejdsgruppe,
som har gennemgået investeringen i Venere-fonden. På baggrund af resultatet
af dette arbejde har forvaltningsselskabet indledt økonomiske drøftelser
med Sorgente, som administrerer Venere-fonden, om, hvordan økonomien i
fonden kan blive væsentligt forbedret.
10
Forvaltningsselskabet anførte, at Venere-fondens administrator, [UDELADT]
og at Venere-fonden vil få udbetalt momskreditter fra [UDELADT].
Derudover forventer forvaltningsselskabet, at udskiftningen af den hidtidige
operations- and maintenance manager vil forbedre Venere-fondens økonomi.
Endelig oplyser forvaltningsselskabet, at der forhandles om en refinansiering
med Venere-fondens banker, hvilket kan medføre en potentiel besparelse for
Venere-fonden.
I brev af 10. marts 2017 anførte Finanstilsynet, at det umiddelbart fortsat var
Finanstilsynets vurdering, at betalingshenstanden fra forvaltningsselskabet
og de manglende rettidige betalinger udgør objektiv indikation for værdiforringelse
på de forfaldne tilgodehavender hos forvaltningsselskabets afdelinger
under administration. Derfor anmodede Finanstilsynet igen om at modtage
en beregning af nedskrivningsbehovet på disse forfaldne tilgodehavender.

I brev af 24. marts 2017 fastholdt forvaltningsselskabet sin forklaring fra tidligere
om, at der ikke var behov for nedskrivninger på tilgodehavender til afdelinger
under administration.
Forvaltningsselskabet tilføjede også, at det efter dets vurdering ”kun er et udtryk
for henstand med betalinger og en likviditetsudfordring på kort sigt. Som
beskrevet i sidste skrivelse forventer vi allerede en betaling på omkring cirka
€ 500.000 fra [UDELADT] ved udgangen af juni 2017. Egenkapitalen for de
seks selskaber er samlet set omkring 94 mio. kr. den 31.12.2015…”
I høringssvaret af 25. april 2017 forklarer forvaltningsselskabet, at det er enigt
med Finanstilsynet i, at der er OIV på tilgodehavenderne hos forvaltningsselskabets
afdelinger under administration, men at der ikke var behov for nedskrivninger.
Forvaltningsselskabet medsender Venere Fondens årsrapport
for 2016 og anfører herudfra, at fonden har en egenkapital på 14,6 mio. euro,
og størstedelen af denne værdi er i kvotaer i solenergi fra de underliggende
solcelleanlæg. Ledelsen i forvaltningsselskabet vurderer, at værdierne er tilstrækkelige
til at dække afdelingernes gæld.
Forvaltningsselskabet anfører endvidere, at forvaltningsselskabet har sikkerhed
i disse aktiver, og at forvaltningsselskabet kunne have valgt enten at
kræve yderligere indskud fra investorerne eller have gennemført et frasalg af
det nødvendige antal kvotaer. Dette har forvaltningsselskabet ikke gjort, idet
det blev vurderet at være unødigt skadeligt for investorerne, og da risikoen
ved henstanden var lav.
11
Forvaltningsselskabet forklarer, at det har brugt mange ressourcer på at forhandle
med forvaltere af Venere Fonden, Sorgente. Forvaltningsselskabet
har fået accept på en løsning, der sikrer, at fonden igen løbende vil have den
nødvendige likviditet, så forvaltningsselskabets tilgodehavende bliver betalt.
Forvaltningsselskabet forklarer følgende:
”Grundet den store egenkapital i Venere Fonden, der primært består af omsættelige
anlægsaktiver, og den nye aftale med Sorgente, er det fortsat ledelsen
vurdering, at der ikke skal nedskrives på tilgodehavenderne hos forvaltningsselskabets
afdelinger under administration.
Det skal endvidere bemærkes, at FHF’s revisor ikke havde nogen bemærkninger
til dette skøn.”
Forvaltningsselskabet fastholdt i brev af 1. maj 2017 sin vurdering af, at der
ikke var behov for nedskrivninger på tilgodehavenderne og orienterede om
sine tiltag for at optimere likviditeten i Venere Fonden. Forvaltningsselskabet
fremsendte materiale i form af regnskaber fra Venere Fonden, tekniske rapporter
vedrørende tilstanden af solcelleanlæggene i Venere Fonden samt
dele af en rapport omhandlende mulighederne for salg af Venere Fonden.
2.4 Påtale af fejl i årsrapporten for 2014/15
I forbindelse med regnskabskontrollen af årsrapporten for 2015/16 har Finanstilsynet
konstateret, at forvaltningsselskabet har rettet et antal fejl i årsrapporten
for 2014/15 ved at ændre sammenligningstal og opstilling af resultatopgørelse,
balance og noter i årsrapporten for 2015/16.
Årsrapporten for 2014/15 er desuden ikke aflagt efter lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. og regnskabsbekendtgørelsen.
Fejlene er angivet under punkt 1.4 i afsnittet ”Afgørelse”.
Forvaltningsselskabet havde ingen kommentarer til dette punkt i sit høringssvar
af 25. april 2017.
2.5 Påbud om indførelse af god administrativ og regnskabsmæssig
praksis
I årsrapporten for 2015/16 rettede forvaltningsselskabet et antal fejl i årsrapporten
for 2014/15. Årsrapporten for 2014/15 blev desuden ikke aflagt efter
lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og regnskabsbekendtgørelsen,
jf. punkt 2.4 i denne afgørelse.
12
Denne afgørelse påbyder væsentlige nedskrivninger af forvaltningsselskabets
aktiver, som også får væsentlige konsekvenser for halvårsrapporten for
1. halvår 2016/17.
Finanstilsynet bemærker, at forvaltningsselskabet på tre regnskabsår har haft
tre forskellige revisionsfirmaer, og at forvaltningsselskabet i et antal tilfælde
ikke har fulgt anbefalingerne fra den revisor, som udførte revisionen af forvaltningsselskabets
årsrapport for 2015/16.
Revisor har afgivet en afkræftende konklusion på forvaltningsselskabets årsregnskab
for 2015/16. Årsagen er, at forvaltningsselskabet efter revisors opfattelse
burde have afregnet lønsumsafgift af en del af sine aktiviteter, og at
forvaltningsselskabet ikke havde opgjort og indregnet en nedskrivning på tilgodehavenderne
hos tilknyttede virksomheder og andre tilgodehavender.
På trods af dette har forvaltningsselskabets ledelse erklæret, at årsrapporten
for 2015/16 var retvisende.
Revisor har desuden afgivet supplerende oplysninger vedrørende væsentlige
usikkerheder om forvaltningsselskabets evne til at fortsætte driften.
Revisor har også afgivet supplerende oplysninger vedrørende manglende opfyldelse
af kapitalkravet i § 16 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v. Desuden har forvaltningsselskabet i regnskabsåret ikke opfyldt
kravene til risikostyring, jf. § 24, og organisering m.v., jf. § 27 i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v. samt tilhørende bekendtgørelser.
Endelig opfylder det udbetalte vederlag til den tidligere direktion ikke § 20,
stk. 2, nr. 5, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Revisor har også afgivet en supplerende oplysning om det forhold, at forvaltningsselskabet
ved den manglende opgørelse og indbetaling af lønsumsafgift
har overtrådt bestemmelserne i bekendtgørelse af lov om merværdiafgift vedrørende
opgørelse og afregning af moms samt lov om afgift af lønsum m.v.
Forvaltningsselskabet har anset sig som momspligtig af alle aktiviteter. Revisor
vurderer, at en del af forvaltningsselskabets aktiviteter ikke er momspligtige.
Forvaltningsselskabet skulle have afregnet lønsumsafgift af disse aktiviteter,
ligesom det skulle have foretaget reduktion af den refunderede indgå-
ende moms. Revisor har ikke været i stand til at afgøre, hvilke korrektioner
forvaltningsselskabet som følge af dette skal foretage til de opgjorte og indregnede
beløb i resultatopgørelse, balance og sammenligningstal. Korrektionerne
har også betydning for kapitalkravet for forvaltningsselskabet, idet kapitalkravet
er baseret på visse af forvaltningsselskabets afholdte omkostninger.
13
Finanstilsynet anmodede i brev af 22. februar 2017 forvaltningsselskabet om
at redegøre for, hvilke korrektioner det skal foretage til de opgjorte og indregnede
beløb i resultatopgørelse, balance og sammenligningstal og ved opgø-
relse af kapitalkravet for forvaltningsselskabet som følge af revisors bemærkninger.
Finanstilsynet anmodede om at få de enkelte beløb oplyst.
Forvaltningsselskabet forklarede i brev af 6. marts 2017, at det har haft et
møde med SKAT med henblik på at afklare, om forvaltningsselskabet har
overholdt momslovgivningen. SKAT ønskede at få tilsendt yderligere dokumentation.
Forvaltningsselskabet betragter sig fortsat som momspligtigt. Forvaltningsselskabet
sendte en simpel beregning for et scenarie, hvor det skulle
betale lønsumsafgift, men ikke moms. Denne beregning viste, at lønsumsafgiften
ville udgøre 688 t.kr. i regnskabsperioden 2015/16. I samme periode
har forvaltningsselskabet afregnet moms for 781 t.kr.
Finanstilsynet anmodede i brev af 10. marts 2017 forvaltningsselskabet begrunde,
hvorfor det anser sig som fuldt momspligtigt og ikke lønsumsafgiftspligtigt.
Endvidere anmodede Finanstilsynet om den dokumentation, som forvaltningsselskabet
har sendt til SKAT.
Forvaltningsselskabet redegjorde i brev af 24. marts 2017 for, at SKAT har
anmodet om yderligere dokumentation, før forholdet kan afklares. Forvaltningsselskabet
anser sig som momspligtigt, da det primært modtager honorar
for kapitalfremskaffelse og administration af alternative investeringsfonde.
På telefonmødet den 7. marts 2017 oplyste bestyrelsesformanden for forvaltningsselskabet
bl.a. til Finanstilsynet, at SKAT har taget initiativ til en skattemæssig
revision på baggrund af revisors forbehold vedrørende momsfrie aktiviteter
og lønsumsafgift.
I sit høringssvar af 25. april 2017 anførte forvaltningsselskabet, at det forgæ-
ves har forsøgt at få en forklaring fra revisor på, hvorfor revisor vurderede, at
ikke alle forvaltningsselskabets aktiviteter var momspligtige. Forvaltningsselskabet
oplyser, at det ikke har modtaget et entydigt svar herpå. Derudover
anfører forvaltningsselskabet, at det ved afregning af fuld lønsumsafgift i stedet
for afregning af moms skulle have betalt 93 t.kr. mindre i skat. Forvaltningsselskabet
oplyser, at det i samarbejde med SKAT er i gang med at klarlægge,
om dets aktiviteter er momspligtige eller ej.
Af høringssvaret fremgår det endvidere, at Hellerup Finans-koncernen har
styrket regnskabsfunktionen, og koncernen har i dag gode administrative rutiner.
Forvaltningsselskabet anfører, at regnskabet for 2014/15 indeholdt et
antal elementære fejl, men for årsregnskabet 2015/16 og den efterfølgende
halvårsrapport drejer problematikken sig om ledelsens skøn. Ledelsen står
inde for de foretagne skøn.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger digitalt indstillet økonomimedarbejder med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region Hovedstaden
Spændende og alsidig stilling som økonomi- og administrationschef
Region Hovedstaden
Forbrugerrådet Tænk søger en ny direktør
Region Hovedstaden
INSTITUTLEDER PÅ AAU BUSINESS SCHOOL – Aalborg Universitet
Region Nordjylland
Financial Controller til Process Integration ApS
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank