Danmarks største pensionsselskab, PFA, risikerer nu at miste hele eller dele af tilliden fra selskabets politiske bagland og de største virksomhedskunder, lyder det fra pensionseksperter. Årsagen er, at PFA ikke har tilbudt nogen form for forklaring på, hvad der er foregået i pensionsgiganten de seneste måneder – heller ikke til koncernens vigtigste samarbejdspartnere. I PFA vigtigste kundeorgan, ”kunderådet”, hvor der sidder godt 70 repræsentanter fra bl.a. fagbevægelsen og Danmarks største virksomheder, har flere efterlyst en forklaring. Men PFA har været helt tavs om, hvad der er foregået omkring de beskyldninger, der har været fremme i medierne om bl.a. den tidligere adm. direktør Henrik Heidebys sønners relationer til PFA’s forretninger.
”Bestyrelsen holder så tæt, at jeg ikke ved mere, end hvad der er skrevet i medierne. Jeg havde gerne set en forklaring omkring direktøren og hans exit, for det er vigtigt, at kunderne kan føle sig sikre på, at PFA er ledet ordentligt. Her mener jeg, at åbenhed ville være det, der havde tjent forretningen bedst. Havde man været utilfreds med direktøren, så havde den forklaring klaret det,” siger forbundsformand Bente Sorgenfrey fra FTF – Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatte, hvoraf en stor del er kunder i PFA. Eneste officielle udmelding fra PFA kom efter et længe ventet bestyrelsesmøde den 17. december, hvor det slås fast, at Henrik Heideby ikke har overtrådt lovgivningen.
To dage senere rydder adm. direktør Henrik Heideby sit skrivebord i Marina Park. Det sker uden forklaringer, men det kan opfattes som en regulær fyring – en uge før hans opsigelse træder i kræft. Det gør ikke usikkerheden om, hvad der er foregået, mindre, og Berlingske Business kommer med flere afslørende artikler. ”Det er en farlig vej, PFA er ude på. Når kunderne gennem længere tid kan læse den ene kritiske artikel efter den anden, og hvis de så samtidig ikke bliver informeret af PFA om deres syn på sagen, så skaber det uro blandt kunderne. Det kan blive et alvorligt problem for PFA, og yderste konsekvens er, at kunderne mister tilliden til PFA. Jeg siger ikke, at det er nået dertil endnu, men man kan ikke være i et pensionsselskab, man ikke har tillid til,” siger partner Allan Christensen fra BEDSTpension.