Virksomheders flugt presser M&A-rådgivere
Når en virksomhed køber en anden, skal perspektivet i stigende grad være globalt: Det er i 2014 blevet endnu mindre interessant at købe op blot for at få en position på det stagnerende danske – eller europæiske – marked. Opsvinget i Europa synes efterhånden udsat i det uendelige, og vestlige virksomheder er på jagt efter opkøb, der direkte eller indirekte især kan styrke deres position på nye vækstmarkeder.
Salget af Cheminova og Danfoss’ aktuelle køb af finske Vacon illustrerer denne tendens, der i stigende grad presser mindre og mellemstore danske rådgivere inden for mergers & acquisitions (M&A).
Tendensen understøttes også af, at stadig flere handler går på tværs af grænserne i et i øvrigt omtrent stagnerende marked for virksomhedsovertagelser. I første halvår af 2014 er der handlet 152 virksomheder, som var danske, eller hvor sælger eller køber var danske – omtrent uændret fra 156 i 2013. Det fremgår af en oversigt fra virksomhedsmæglerfirmaet Audon. Det nye er, at 56 procent af de solgte danske virksomheder går til udenlandske købere i første halvår, mod 42 procent i første halvår 2013. Andelen, der går til udenlandske købere, har aldrig været højere.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 28. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis uden at binde dig her