Men mens eksportpriserne er faldet siden april, var chokket det enorme fald i eksporten af personbiler til Nordamerika ( -12,0 % i maj; -6,5 % i april ). Som nedenstående graf tydeligt viser, faldt eksportpriserne for japanske personbiler til Nordamerika rekord meget efter Trumps indførelse af toldsatser.
Ifølge den japanske strateg er det muligt, at japanske eksportører er begyndt at sænke eksportpriserne fra Japan for at afbøde virkningen af tolden på de lokale salgspriser, efter at der siden april er blevet indført en told på 25 % på amerikansk bilimport fra Japan.
I en separat note fra Goldman FX-strategerne Mike Cahill og Isabella Rosenberg henviser duoen til det fantastiske diagram ovenfor og skriver, at ” på mystisk vis var der et stort fald i priserne på japansk bileksport til Nordamerika, der går langt ud over, hvad der kan forklares med den stærkere yen. Dataene fra den amerikanske side viser intet tilsvarende fald, men der kan være en forsinkelse i, hvor lang tid det tager for skibstransporter at nå USA, og de ankommer muligvis ikke inden for samme måned (data om amerikanske importpriser indsamles i begyndelsen af måneden). Data fra andre bileksportører som Tyskland og Sydkorea til USA er mindre detaljerede og vanskeligere at læse, men de tyske data kan også vise et lille fald. “
Goldman-handlerne tilføjer derefter, at “der er en række mulige forklaringer. Som formand Powell diskuterede på sin pressekonference, kan toldsatser spredes i hele forsyningskæden mellem producenter, eksportører, importører, detailhandlere og forbrugere. Det er også muligt, at virksomheder kan afbøde virkningen på kort sigt ved at justere varebeholdninger eller forsøge at undgå nogle af omkostningerne ved at flytte overskud på tværs af datterselskaber (selvom dette ville sætte dem i fare for FCA for at undervurdere import).”
For nuværende skriver Goldman, at deres (foreløbig fejlbehæftede) antagelse stadig er, at amerikanske virksomheder og forbrugere i sidste ende vil betale størstedelen af toldsatserne, som de gjorde i den første handelskrig, men banken indrømmer, at den nu er “stærkt fokuseret på data som Japan-rapporten, fordi vi i valutahandel er interesserede i, hvilken side af grænsen der betaler tolden.”
Alt i alt skar japanske bilproducenter (og snart alle andre) priserne på biler solgt på det amerikanske marked ned for at holde verdens største kundebase tilfreds i håb om ikke blot at holde deres markedsandel konstant, men også at vinde andele fra dem, der valgte at hæve deres priser for at holde marginerne flade. Kald det en afvejning mellem omsætning (markedsandel) og profit (marginer), eller kald det en omvendt spilteoriøvelse, hvor den, der sænker deres priser mest, vinder for at vinde markedsandele fra andre offshore-producenter, der sælger til amerikanere.