Ophævelsen af den globale containertrafik 2M-alliance mellem Maersk og MSC skyldes, at de to samarbejdspartnere i den grad forfølger hver sin strategi. Hvor Maersk vil integrere vertikalt med logistikvirksomheder vil MSC dominere på sit hovedmarked, den egentlige søtransport af containere. Eksperter vurderer, at det især er Mærsk, der vil blive presset af ophævelsen af samarbejdet. Fagredaktør Morten A. Sørensen beskriver baggrunden for bruddet.
To modstridende strategier kan ikke længere rummes i én alliance. Det er konklusionen, efter at Maersk og Mediterranean Shipping Co. (MSC) i januar har meddelt, at de fra 2025 indstiller deres 2M-samarbejde, som de har brugt til at samordne kapaciteten i verdens to største containerrederier.
MSC og Maersk står strategisk meget forskelligt, fordi Maersk har fokuseret på vertikal integration ved at opkøbe logistikvirksomheder. Det danske rederi har ikke forsøgt at forsvare sin tidligere position som den største på selve containermarkedet.
MSC har derimod – mere traditionelt – satset på at gøre flåden større. Ved årsskiftet 2021/22 smuttede MSC uden om Maersk og blev verdens største. MSC er siden fortsat med at øge sin tilstedeværelse i markedet ved aggressivt at sikre sig kapacitet ved at chartre, købe brugt og bestille nye skibe.
Kan de to virksomheder nu opretholde det meget tætte globale linjenet, som de driver i dag? For MSC med CEO Søren Toft ser svaret ud til at blive ja. MSC er allerede verdens største containerrederi og er ved at blive meget større. MSC’s ordrebog er ifølge analysefirmaet Alphaliner fem gange så stor som ordrebogen i Maersk.
På den anden side har Maersk med tidligere CEO Søren Skou og nuværende CEO Vincent Clerc bestilt væsentligt færre skibe – i forhold til sin eksisterende flåde – end verdens andre store containerrederier. Maersk har i stedet opkøbt logistikvirksomheder for mange milliarder kroner.
Derfor mener søfartseksperterne i den britiske rådgivningsvirksomhed Drewry’s, at afslutningen af 2M især rejser et væsentligt strategisk spørgsmål for Maersk:
Kan rederiet fortsætte med sin integrationsstrategi og samtidig opretholde det tætte globale rutenet, som 2M-samarbejdet har givet?
Containerfarten har nu i nogle år været domineret af alliancerne 2M, Ocean Alliance samt The Alliance. I princippet kunne Maersk blot tilslutte sig en af disse to alliancer, der foreløbig begge ser ud til at ville løbe videre efter 2025. Men i realiteten er det et åbent spørgsmål, hvad partnerne i disse alliancer vil sige til at få et nyt stort dominerende medlem – og det er i høj grad også et spørgsmål, hvad konkurrencemyndighederne verden over vil sige.
Ifølge Drewry’s er Maersk i en presset situation, fordi det danske rederi i 2025 vil være for stort til at tilslutte sig en anden af de eksisterende alliancer og for småt til at klare sig uden for en alliance.
Maersks integrationsstrategi er blevet befæstet med valget af Vincent Clerc som ny topchef, og transportvirksomheden vil næppe ændre på sin strategiske kurs. Men nogle af Drewry’s kontakter blandt transportkunder siger, at det virker som om, Maersk lider af en slags identitetskrise og ikke er i stand til at formulere hvad integrationsstrategien i virkeligheden vil betyde. Den usikkerhed kan være forstærket med ophævelsen af 2M-samarbejdet.
Maersk går ud af årene 2021 og 2022 med så stærke finanser, at rederiet eventuelt hurtigt vil kunne øge flådens størrelse ved at købe og chartre brugte skibe og på lidt længere sigt ved at bestille flere nye. Det vil betyde, at rederiet igen skal skrue op for de investeringer i skibe, som ellers har været skruet i bund i en periode.
Maersk har mere end noget andet containerederi fokuseret på at skabe dør-til-dør-service – en integreret logistik-transport organisation. Men ophævelsen af 2M-samarbejdet skaber en situation, der øger kravene til Maersk om at få betydelig ekstra værdiskabelse ud af sin integrationsstrategi – og øger behovet for at forklare en traditionspræget branche og et usikkert kapitalmarked, hvordan strategien i praksis skal blive en fordel for både rederiet og dets kunder.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.